A februári Újmédia és kommunikáció, újmédia és oktatás, médiakultúra című előadásból
a felhasználó interaktivitása, bevonódása, valamint e tevékenység
digitális lábnyoma gondolatok ragadtak meg. Lábnyomot hagyhatunk a
hóban, homokban, vagy sáros cipővel bárhol, ezek a lábnyomok azonban
hamar eltűnnek. Ha nem a szó szoros értemében használjuk a kifejezést,
életünk bármely területén alkalmazható, hiszen minden cselekedetünkkel
nyomot hagyunk magunk után, melyek jellemzik életvitelünket,
személyünket.
A
szófordulat a környezetvédelem szélesebb körű nyilvánosságával került
középpontba. Az ökológiai lábnyom olyan mutatószám, amely hektárban
mérve azt a biológiailag produktív területet mutatja (föld és víz), mely
az ember által elhasznált megújuló erőforrások biztosításához szükséges
(Élő bolygó jelentés, 2010). Megfordítva a meghatározást, az a
földterület, amely az ember életviteléhez szükséges hulladékot képes
elnyelni és a természet ezt fel tudja dolgozni.
A
jelentés szerint bolygónk ökológiai lábnyoma 1966 óta kétszeresére
nőtt, és 2010-ben már másfélszer annyi területre keletkezett igényünk az
erőforrások megújulásához.. A szám gyorsan változik, az előző, 2008-as
jelentésben még 1,3 Föld méretű területigényünk volt. A növekedés okának
a népességnövekedés és az egyéni felhasználás növekedése tekinthető.
A
szénlábnyom 1998 óta bekövetkezett 30 százalékos növekedése miatt nem
túl bíztató jövőképet vázolnak fel a tudósok: 2030-ra két földnyi
területre lesz szüksége az emberiségnek. Az országok rangsorában
Magyarország 2008-ban a 40., 2010-ben az 55. helyen állt ökológiai
lábnyom méretének vonatkozásában, a csökkenés azonban nem az ország
fogyasztásának csökkenését jelenti, hanem a többi ország megnövekedett
fogyasztását.
Az
ijesztő jelentésre válaszolva azonban nem feltétlenül kell élharcos
környezetvédőként élő sorfalat állni, tüntetni az ügy érdekében,
ténylegesen tenni akkor tudunk, ha egyéni szinten átgondoljuk a
fogyasztási szokásainkat, és tudatosabbá tesszük azt. Érdekességképpen kiszámíthatjuk saját ökológiai lábnyomunkat. is.
A
digitális lábnyom fogalmánál a hangsúly nem a nyomok csökkentésén van,
hiszen a technológia-használat egyre elterjedtebb, így a megnövekedett
“fogyasztással” együtt jár az egyéni digitális lábnyom megnövekedése. Az
ökológiai lábnyommal mégis hasonlóságot mutat a kifejezés, hiszen a
tudatosabb felhasználással lábnyomunk is javítható. A kulcsfogalom tehát
a minőség.
Újmédia
használatnál elkerülhetetlen a felhasználó bevonódása, tevékenységének
interaktivitása. Az információs áradatban a fogadónak egy szűrő funkciót
szükséges kiépíteni, és szelektálni az információk között, erre szolgál
a frappáns információs táplálkozás-tudomány meghatározás is.
Képletesen: az vagy, amit online tevékenységeddel mutatsz magadról. Az
interaktivitás egy adok-kapok folyamat, tehát az újmédia használó aktív
tartalomszolgáltatóvá válik. Ezzel a tevékenységével pedig digitális
lábnyomokat hagy maga után. A hátrahagyott nyomokról mit sem sejtve az
átlagos felhasználó túl sok, de nem feltétlen minőségi tartalmat hoz
létre. A feladat tehát a minőségi tartalomszolgáltatás, a jó digitális
lábnyomok túlsúlyának elérése. Különösen megfontolandó a közösségi
felületeken történő információmegosztás, hiszen a nyomok
kitörölhetetlenek, vissza nem vonhatók, így nem lehet hangsúlyozi a
tudatos viselkedés fontosságát vagy éppen az ún. oversharing
elkerülését. A kérdéssel azonban már eltérnénk az újmédiától a digitális
biztonság és felelősség irányába.
Digitális
lábnyom minden olyan nyom, amelyből az online felhasználó
tevékenységére következtetni lehet. Nyoma marad az elektronikus
levelezésnek, a regisztrációnak, a hozzászólásnak, kép-,
videómegosztásnak, feltöltésnek. Z. Karvalics László (2010) figyelmeztet
a személyes adatok megadásának veszélyére, mint digitális lábnyom,
hiszen az adatokat bárki felhasználhatja. A szolgáltatók fel is
használják marketing célokra, így mint leendő vevőjüket, személyre
szabott ajánlatokkal tudják elhalmozni.
Természetesen lehetőség van rá, hogy - az ökológiai lábnyomhoz hasonlóan - megnézzük saját digitális lábnyomunkat is. A Cisco Data Footprint
alkalmazása 11 kérdésre válaszolva kirajzolja, mely online
tevékenységünk után mekkora nyomot hagyunk. Az alkalmazás kis
kritikájaként megjegyzem, hogy túl sok kérdés vonatkozik az
okostelefonokkal történő online létre, holott nem hinném, hogy azok
teljesen átveszik az uralmat az eszközök fölött. Aki nem rendelkezik
ilyen telefonnal, annak eredménye torz tükröt mutat.
Az
újmédia felhasználása az oktatásban nagy lehetőséget rejtene, ha nem
félnének annyira a tanárok, oktatók, mint a nagybetűs “Ismeretlentől”. A
közoktatásban alkalmazott jó gyakorlatok kis számban, de igenis
elterjedőben vannak, ennek követendő példáját láthattuk a május 25-én
megrendezett Digitális Pedagógus
konferencián is. A plenáris előadásokat, valamint a szekcióülésen
elhangzott tanári bemutatókat figyelve azon gondolkodtam, hogyan lehetne
felrázni a felnőttoktatást is hasonló módszerekkel. Akár a
felzárkóztató vagy pótló képzésbe (iskolai végzettség megszerzése,
érettségi), a nyelvi képzésbe, a szakmát adó felnőttképzésbe, vagy a nem
állami végzettséggel záruló képzésekbe (tréningek, vállalati belső
képzések, “hobbi” tanfolyamok, stb.) is többnyire adaptálható
módszereket hallottam. Ezek után örömmel vennék egy digitális andragógus
konferenciát is a Tempus Közalapítvány pedagógusoknak szóló Digitális Módszertárához hasonló adatbázissal támogatva, valamint a jó példákat felvonultató, lelkes felnőttoktatókkal. Utópia lenne?
Felhasznált irodalom:
Élő bolygó jelentés 2010. Biológiai sokféleség és fejlődés (2010). WWF International. URL: http://wwf.hu/media/sajtoszoba/WWF_LPR2010_p18_HUNWebre.pdf Utolsó letöltés: 2013.05.29.
Pappné Vancsó Judit (2004): Az ökológiai lábnyom számítási módszerének bemutatása Magyarország példáján keresztül. URL: http://geography.hu/mfk2004/mfk2004/phd_cikkek/pappne_vancso_judit.pdf Utolsó letöltés: 2013.05.29.
Ollé
János: Újmédia és kommunikáció, újmédia és oktatás, médiakultúra.
Információtudomány és média a 21. század elején c. kurzus 2013.02.27-i
előadása. ELTE PPK. URL: http://www.slideshare.net/ollejanos/jmdia-s-kommunikci-jmdia-s-oktats-mdiakultra
Z. Karvalics László (2010): Mekkora a digitális lábnyomod? In: Szitakötő, 3. URL: http://szitakoto.com/folyoiratcikk.php?cikk=22 Utolsó letöltés: 2013.05.28.
Milyen a digitális lábnyomod? (Utolsó módosítás: 2013.04.28.) Piackutatás. URL: http://piackutatas.blogspot.hu/2013/04/milyen-digitalis-labnyomod.html Utolsó letöltés: 2013.05.28.
Digitális lábnyomok a virtuális térben (Utolsó módosítás: 2011.05.17.). Netidők Blogtársaság. URL: http://netidok.postr.hu/digitalis-labnyomok-a-virtualis-terben Utolsó letöltés: 2013.05.28.
Nagyon érdekes volt a cikknek az ökológiai lábnyommal kapcsolatos párhuzama. Érdekelne, hogy a digitális andragógus konferencián milyen témákat vonultatnál fel? Illetve a felnőttekhez hogyan hoznád közelebb a tudatos digitális lábnyom szerinti online viselkedést?
VálaszTörlés