Az
információtudomány és médiaismeret kurzus keretén belül az utolsó
blogbejegyzésemet a konnektivizmus témaköréből teszem közzé. Álljon itt néhány
idézet arról, ki hogy is értelmezi ezt az irányzatot:
„A konnektivizmus a hálózatelméletek pedagógiában való
alkalmazását jelöli. Minden korszellemnek megvan a saját pedagógiai rendszere,
a tudásalapú társadalom oktatási paradigmája
a hálózatalapú tanulásra épül.” (Kulcsár, 2009)
„A konnektivizmus a behaviorizmust, kognitivizmust és
konstruktivizmust követő, negyedik
tanuláselméleti áramlat. A digitális korszak tanuláselméleteként is
szokás emlegetni, George Siemens és Stephen Downes kutatók nevéhez köthető
fogalom. A hálózatelméletek pedagógiában való alkalmazásaként is felfogható.” (Cserhátiné,
é.n.)
„A konnektivizmus a tanulást olyan folyamatnak fogja fel, amelyben az informális,
hálózatba szervezett, elektronikus eszközökkel támogatott információ-csere mind
nagyobb szerepet kap.” (Bessenyei, 2010)
„Konnektivizmus: egy tanuláselmélet a digitális korszak számára” (Siemens, 2005)
Véleményem
szerint, ha egy mondatban szeretnénk meghatározni, akkor azt mondhatjuk, hogy a
hálózatelmélet oktatási alkalmazása maga a konnektivizmus. A tanulással kapcsolatban ez egy új dolog,
néhány kutató szerint egy egészen új tanuláselmélet, mások csak kiegészítő
módszerként emlegetik, és vannak olyanok, akik azt mondják, hogy egyáltalán
nincs paradigmaváltás, csak az eddigi oktatás bővült modern eszközökkel.
Felmerül tehát egy kérdés, hogy
tanuláselmélet vagy módszertan-e a konnektivizmus. Ollé János blogjában a
következőt találtam:
„ …a konnektivizmus lehet, hogy
mégsem tanuláselmélet.
- a tanuláselméletek általánosíthatók, a konnektivizmus nem
- a tanuláselméletek leírhatják, hogy a tanulás életkorok szerint miben különbözik, de nincs olyan életkor, ami kimarad, mindenki képes tanulni – a konnektivizmushoz legalábbis fiatal felnőttnek kell lenni
- a tanulás hatékonysága függ az életvezetéstől, de nem csak egy speciális életvezetésben történik tanulás – a konnektivizmus csak bizonyos körökben értelmezhető, speciális szemléletmód és életvezetés szükséges a működéséhez
- a hatékony tanulásnak van módszertana, de nem szükséges hozzá előképzettség – a konnektivizmus csak akkor működőképes, hogy ha az IKT kompetencia (ismeret, attitűd, érték) megfelelő mértékben fejlett
- az önszabályozás a tanulás eredményességét befolyásolhatja, de nem szükséges feltétel a tanulási folyamat kialakulásához – a konnektivista folyamat önszabályozás nélkül létre se jön”
A
technika fejlődése az oktatásra is hatást gyakorol. Az adott lehetőségeket kihasználva
az új eszközöket időről-időre beépítették a pedagógusok az oktatás folyamatába.
Így kerültek felhasználásra először a könyvek, később a rádió, televízió, majd
a számítógép. Az internet elterjedése lehetőséget adott a tudásmegosztásra és a
hálózatosodásra, és az eltérő térben és időben lévő emberekkel való kapcsolat
kialakítására. Kezdetben inkább az információszerzés volt a fő cél. (web1-es
alkalmazások) manapság pedig már a web2-es alkalmazásokról beszélünk. Már
nemcsak az információszerzés a cél, hanem a tudásmegosztás és az együttműködés
is. Közösségek jönnek létre egyes közösségi oldalakon, vagy éppen a virtuális
térben (Second Life), amik a tanítás-tanulás folyamatában is rengeteg
lehetőséget adnak úgy a tanulónak, mint a tanárnak egyaránt. Ezek az új
lehetőségek megkönnyítik, meggyorsítják az oktatás folyamatát.
A konnektivizmus elsősorban felnőtteknek ajánlott
mivel önirányításra, tudatos koncentrációra van szükség, amit gyermekektől az
életkori sajátosságok miatt még nem várhatunk el. A résztvevők hálózatot
alkotnak, melyben közel azonos kapcsolódási pontoknak kell létrejönnie ahhoz,
hogy egy erős, működőképes rendszer alakuljon ki. Az információszerzés az egyik
kapcsolódási pont, aminek fő eleme a kommunikáció. Nemcsak azon van a hangsúly,
hogy minél több információt szerezzek, hanem az is fontos hogy minél többet
megosszak.
A konnektivizmusban fontos, hogy előre megadjuk a
konkrét témát, amivel foglalkozni szeretnénk. A témák 1-3 hét alatt gyors
ritmusban cserélődnek. A tudásmegosztásra és információcserére a következő
eszközöket alkalmazzák:
A bevezetésben meg kell adni egy konkrét témát, ami
motiváló és segít elkezdeni a gondolkodást. Ez lehet például egy előadás is.
Blog: A lényeg, hogy az elsőben a kezdeti
benyomásokat, első gondolatokat kell megfogalmazni, míg a többiben az adott
témáról való kommunikációk során szerzett új ismereteket, tapasztalatokat.
Podcast: Ez lehet, például a Ustream-en felvett
előadás, de camstudio-val is lehet felvételt készíteni és a you tube-n
megosztani ennek célja egy adott tartalom közlése. Előnye, hogy bármikor vissza
is nézhető. Akár a bevezető szakaszban is alkalmazható, amikor egy téma kerül
bemutatásra.
Facebook: Itt lehet közölni a gyors reflexiókat, az
impulzív gondolatokat, és új tartalmakat is meg lehet itt osztani.
Térkép: A fogalomtérképpel nagyon jól elemeire lehet
szedni egy témát és mivel folyamatosan készül és folyamatosan bővül, egy jól
áttekinthető részletes térképet kaphatunk.
Dokumentumok: Ez a közösen készített dokumentum
mutatja meg igazán a közösen alkotott új tudást.
Első ránézésre úgy tűnhet, hogy a konnektivizmus nem
más, mint online eszközök használata, de aki, részese a hálózati tanulás
folyamatának, az érzi igazán, hogy milyen komoly, kitartó munka az így
megszerzett tudás, és annak megosztása.
Egy konnektivista
csoportban sokkal több résztvevő van, mint egy hagyományos csoportban, ahol már
3-5 fő hatékonyan tud együtt dolgozni, és az önálló tanulásszervezésen van a
hangsúly. A tanárszerep megváltozik, mivel itt a támogatáson és koordináláson
van a fő hangsúly, a motiváció, mint tanári eszköz háttérbe szorul, ez valóban
a gyenge pontja az ilyenfajta oktatásnak. Ez a tanítási- tanulási folyamat a
zárt oktatással összeegyeztethetetlen, mivel itt a gyenge kapcsolatokra épít,
az ismeretátadás pedig fokozottan horizontálisan jelenik meg. Kialakulhatnak
itt is csomópontok - a hagyományos oktatásnál horizontális hálózat van, mivel a
tanár beszél és irányít-, de ezek csak átmenetiek és tartalmiak.
Aki éppen érdekesebb bejegyzést
készített, vagy érdekesebb információt osztott meg, ott hoz létre egy
csomópontot, mert az adott témában oda csoportosulnak legtöbben, ott folyik a
„kommentelés”. Ha már ötvenfős körüli a csoport, akkor meghatározó, releváns
lehet már ez a jelenség. Egy másik
témában viszont megfordulhat a kocka és a résztvevők egymást követve átmennek
egy másik csomópontra.
A konnektivizmus kilenc elve, mely
segít egy képzési modell megvalósításában:
„A tudás mint hálózat
1. Minden tudás leírható hálózatként.
2. A tanulás hálózatszervező tevékenység.
3. Az új tudás elsajátításához a meglévő tudásháló
releváns részeit kell előfeszítenünk.
A közösség szerepe
4. A közösségben való tanulás inspirál.
5. A közösségi tanulásban a vélemények különbözősége
formálja az egyén gondolkodásmódot.
6. A témák iteratív tagolása segíti a megfelelő fókusz
kialakítását.
A kapcsolatok jelentősége
7. A hálózati tanulásnak legalább két szintje van:
személyközti (interperszonális) és személyen belüli (intraperszonális).
8. A kapcsolatokra való fókuszálás serkenti a kreatív
gondolkodást.
9. A különböző területek közötti kapcsolatok feltárása
ma alapvető készségnek számít.” http://www.integralvision.hu/ezt-irtuk/konnektivizmus-9-alapelve
Ebből a felosztásból kiderül, hogy
ebben az új környezetben a tanítás-tanulási folyamat átalakult, és a szerepek
is megváltoztak.
Jó példa erre az információtudomány
kurzus gyakorlati teljesítése, és az azzal kapcsolatos nehézségek,
konfliktusok, küzdelmek, örömök.
Úgy gondolom, hogy mindenkinek meg kell küzdeni az új
helyzetben feltörő érzésekkel, ehhez kell egy jó adag tanári támogatás,
motiválás és visszaigazolás, valamint iránymutatás, az elakadásokkor, hogy a hallgató
képes legyen eligazodni az új helyzetben, megoldani az elvárt feladatokat,
amiket aztán majd a későbbiekben készség szinten lesz képes alkalmazni.
Bízom benne, hogy a konnektivizmus a
jelenlegi szintjéről magasabb fokra tud kerülni, hatékonyabban fog beépülni a
tanulási folyamatokba. A felsőoktatásban más kurzusok keretén belül is el
tudnám képzelni az ilyen fajta oktatási módot. Úgy gondolom, sokak számára
teremtenék meg a sikeresség érzetét abban, hogy képes tanulmányait, tudásának
megszerzését saját motivációjával és érdeklődési körének megfelelően
eredményesen megszervezni, önállóan irányítani. A fentieket figyelembe véve
pedig távoktatás alappillérének tartom a konnektivizmust.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése