„Könyvtárak
ezreit pusztítja el a bomba és tűzvész: a szöveg azért valahol mégiscsak
megmarad. Sok mindent el lehet venni az emberiségtől, meg lehet fosztani
mindentől, ami életét értelmessé és érdemessé tette. Csak egyet nem lehet most
már kiirtani: a szöveget. A szavak megmaradnak, az emberiség legszebb és legokosabb
mondatai többé már nem veszhetnek el.”
Bálint György
Utolsó
bejegyzésemet a digitális kereskedelem, digitális jog,
digitális egészség és közérzet című órához kapcsolódóan készítem. A számomra
legérdekesebb témát választottam a digitális jogot, mivel érdekel, hogy milyen
jogi vonatkozásai vannak a digitális világnak és azon belül is az offline
tartalmak digitalizálásának. Azt gondolom, hogy ez a kérdéskör nagyon is
aktuális, hiszen egyre több tartalom kerül digitalizálásra vagy már digitális
változatban készül el. Úgy érzem fontos,
hogy tisztában legyünk a jognak ezen oldalával is, mivel a nem tudás nem ment
fel senkit a következmények alól.
Mi a digitalizálás, milyen előnyei, okai
és célcsoportjai lehetnek?
Először is nézzük meg, hogy mi az a digitalizálás. Fazekas-Paragh Judit Éva - Szerzői jog,
szerzői jogi törvény, digitalizálás című szakdolgozatában a következőket
olvastam: „Digitalizálás alatt azt a folyamatot értjük, melynek során a
korábban más (analóg) hordozón rögzített
tartalmakat valamilyen digitalizáló eszköz segítségével a számítógép által
értelmezhető formában kódoljuk, illetve rögzítjük a gép által olvasható
adattároló eszközre.” (Fazekas, 2010, 14. o)
Tehát, minden olyan folyamat digitalizálásnak tekinthető, melynek
során a korábban használt eszközöket a számítógép „nyelvére” lefordítva
értelmezhetővé teszünk. Legyen ez egy kazetta –CD-re történő átírása vagy egy
HD kazetta átalakítása DVD formátumba, vagy akár egy könyv scenelése. A
digitalizálási folyamatnak előnye,
hogy a módosított anyagban/anyagot könnyebben
lehet keresni, ezáltal az új
formában létrehozott anyag könnyebben kezelhető
(másolásható, szerkeszthető, nyomtatható). Ezen folyamatnak számos oka lehet, ezek közül néhányat
megemlítenék:
-
értékmentés,
-
archiválás,
-
nyilvános szolgáltatás számára hozzáférés
biztosítása,
-
szolgáltatás hozzáadott értékekkel,
-
reprodukálás,
-
jövedelemszerzés,
-
on-demand szolgáltatás. (Fazekas, 2010, 14. o)
A digitalizálás előtt el kell dönteni, hogy milyen felhasználói csoportnak szánjuk a dokumentumot,
hiszen ez alapján dől el, hogy milyen szerzői jogi törvény alapján digitalizáljuk
majd a kívánt művet. Három felhasználói csoportot különböztethetünk meg:
-
„magánszemély
– saját maga, saját céljaira digitalizál;
-
intézményi
– belső célokra történő digitalizálás;
-
a
nagyközönség számára – tartalomszolgáltatási céllal digitalizálunk.” (Fazekas, 2010, 33. o)
Mindent összevetve azt gondolom, hogy a digitalizálás egy jó lehetőség
arra, hogy a korábbi más eszközök használatával készített alkotásokat egy jobb,
könnyebben kezelhető formátumba transzformálva örökítsük át az utókor számára. Azonban
a szerzői jogokra oda kell figyelni, nem mindegy, hogy ki és milyen célból,
milyen felhasználásra készíti a digitális formát. Legyen szó egy előadás
hanganyagának felvételéről és felhasználásáról, vagy egy kéziratról, melyet
begépelünk vagy scenelünk, hogy azt majd szélesebb körben terjeszthessük.
Fontos tehát szem előtt tartanunk mindezek jogi oldalát is.
Fogalom meghatározás
A digitalizálás folyamata, illetve az eközben kialakult szerzői
jogokat sértő helyzetek hívhatták életre a digitális jogi kialakulását és a
hozzá kapcsolódó ügyek kezelését. A digitális jogkezelés fogalomkörében nincsen
egységes meghatározás, de számos megfogalmazás létezik, így például a Wikipédián
ezt találtam:
„A digitális
jogkezelés (Digital Rights Management = DRM) az interneten fellelhető
digitális tartalmak technikai és jogi védelmére szolgáló technológiák
összefoglaló neve, melyek lehetővé teszik a digitális mű azonosítását, a műhöz
fűződő jogok kezelését, a tartalom felhasználásának szabályozását, a jogdíjak
megfizetését, a felhasználók magatartásának nyomon követését és a jogok
érvényesítését. A DRM tehát egy tartalomeladást és felhasználást ellenőrző
rendszer, melynek két alapvető célja az azonosítás és a jogérvényesítés.
A DRM-technológiák kapcsolódhatnak
magához a műhöz, az internetes hálózathoz, vagy a felhasználó által használt
eszközökhöz, berendezésekhez. Így alkalmazásuk fizikai hordozókon (CD-ken,
DVD-ken), olyan interneten terjesztett tartalmakban, mint
zenei fájlok, elektronikus könyvek (E-könyv), szövegek, képek és
játékok, vagy letölthető videók a leggyakoribb.” (Wikipédia)
Digitális tartalmak nyomon követése,
védelme, azonosítása
Ilyen DRM- technológia például a Digitális
Tárgyazonosító (Digital Object
Identifier – DOI) rendszer, mely a digitális állományok (elektronikus
dokumentumok, képek, hangfájlok, stb.) tulajdonosának azonosítására és azok
nyomon követésére szolgál. Az azonosítást szolgálja, segíti még a digitális vízjel is. „A szerzők, ill. a
felhasználók a digitális aláírás
segítségével tudják igazolni személyazonosságukat. A jogosulatlan hozzáférés
megakadályozását szolgálja a titkosítás
és a hitelesítés.” (Fazekas, 2010,
26. o) Ebből is látszik, hogy számos lehetősége van a szerzőnek arra, hogy
védje tulajdonát.
Szerzői jog
Mindezek után úgy
gondolom ki kell, hogy térjek a szerzői
jog jelentőségére és szerepére a digitális tartalmak vonatkozásában. Mivel
a digitalizálás a szellemi termék duplikálásának minősül, ezért ennek
engedélyezés a szerző kizárólagos joga. Ezek után akkor jogosan vetődik fel a
kérdés, hogy mi tartozik a szellemi termék kategóriába és mit véd a szerzői jog?
Fazekas-Paragh Judit szakdolgozatában a
következőket olvastam ennek kapcsán: „Minden olyan egyéni, eredeti alkotás (Az
ötlet, elgondolás, eljárás, elv, működési módszer, matematikai művelet stb. nem
részesül szerzői jogi védelemben.) szerzői jogi oltalomban részesül, amely egy
vagy több szerző szellemi, művészi teljesítményének eredményeként jön létre. A
szerzői jog a művet annak létrejöttétől védi.” (Fazekas, 2010, 32. o)
A szerzői jog meghatározása kapcsán pedig ezt
találtam: „A szerzői jog – az iparjogvédelem mellett – a szellemi tulajdon
külön ága, amely védi a szerzői műveket és a kapcsolódó jogi teljesítményeket.
A szerzői jog szabályozás célja az irodalmi, tudományos és művészeti alkotások
védelme, megnevezésüktől és bármiféle mennyiségi, minőségi, esztétikai
jellemzőtől vagy az alkotás színvonalára vonatkozó értékítélettől függetlenül.
A szerzői jog a szerzők és egyéb jogosultak személyéhez fűződő és vagyoni
jogait, valamint a szerzői művek felhasználásának formáit, feltételeit
szabályozza.” (A művek digitális archiválásának és felhasználásának
szerzői jogi szabályai, 2. o.)
A szerzői jogokat két nagyobb csoportra lehet felosztani az egyik a személyhez fűződő, a másik a vagyoni.
A nem átruházható személyi jogok tartalmazzák a nevet, a szerzői minőség
elismerésének jogát, a nyilvánosságra hozatal és visszavonás jogát és a mű
sérthetetlenségének jogát. A feltételekkel átruházható vagyoni jogok
összetevői: az ellenszolgáltatásra való jog a mű felhasználásáért cserébe és
az, hogy a szerző kedvezményezettjei örökölhetik a szerzői jogot. A vagyoni
jogok csak védelmi időn belül (ált. 70 év irodalmi mű esetében)
érvényesíthetőek, ezután ingyen felhasználható, közkincsé válik az alkotás.
A felhasználó
Egy mű felhasználójává akkor válhatunk, ha jogviszonyba kerülünk a tulajdonossal,
így a védelmi időn belül is többszörözhetjük az alkotást. „A felhasználás
feltételeit és körülményeit írásbeli
szerződésben kell rögzíteni, amelynek feltétlenül tartalmaznia kell a
következőket: a szerződő felek azonosítására szolgáló adatok, a szerződés
tárgya, a szerző nyilatkozata a mű eredeti voltáról, a felhasználás köre
(internet, nyomtatás stb.), a felhasználás időtartama (amely időszakon belül a
felhasználó jogosult a mű felhasználására), a vagyoni jogokra vonatkozó
megállapodás (a szerzői jogdíj összegének rögzítése, a fizetés módja, ideje
stb.).” (Fazekas, 2010, 32. o.)
A szerzői jog azonban a felhasználók
érdekeit is szolgálja nem csak a szerzőkét, mivel egyes információk
felhasználása a szerző hozzájárulása és térítési díj megfizetése nélkül is
lehetséges. Ezt nevezik a szabad
felhasználás jogának. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a szabad
felhasználás sérelmezheti a szerzőt és kereskedelmi célt szolgálhat. Példaként:
„Archiválás céljából lehet másolatot
készíteni – tehát digitalizálni is –, ha az belső intézményi célokat,
tudományos kutatást, könyvtárközi kölcsönzést szolgál, illetve ha már korábban
megjelent mű kisebb részéről, vagy folyóirat-, ill. újságcikkről készül.” (Fazekas,
2010, 33. o)
Ti mit gondoltok, milyen anyagokat lehetne vagy kellene még
digitalizálni természetesen a megfelelő jogi szabályozás mellett? Mire lenne
igény? Én mindenképp jó lehetőségnek tartom azt, hogy tanár úr órái youtube-on
videó formájában is elérhetőek, ezáltal bármikor visszahallgathatóak a
világhálóról.
Irodalmak:
- Fazekas-Paragh Judit Éva (2010): Szerzői jog, szerzői jogi törvény, digitalizálás – Szakdolgozat - http://ganymedes.lib.unideb.hu:8080/dea/bitstream/2437/101402/1/Szakdolgozat_Paragh_Judit_titkositott.pdf 2013.05.21
- Wikipédia - Digitális jogok kezelése - http://hu.wikipedia.org/wiki/Digit%C3%A1lis_jogok_kezel%C3%A9se 2013.05.21
- Kép – Digitalizálás http://www.jamk.hu/files/img/digi 2013.05.28
- Kép – Jog http://creditvhungary.qwqw.eu/tarhely/creditvhungary/kepek/jog_488_20080307101924_792.jpg 2013.05.28
- A művek digitális archiválásának és felhasználásának szerzői jogi szabályai - http://www.nava.hu/download/a_nava_szerzoi_joga.pdf
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése