Digitális
nemzedékek - Second Life óra
2013.március.13-ai óra nyomán
Az volt a feladat, hogy
a virtuális óra előtt készíteni kellett egy ppt-t, amit aztán az órán előadtunk
és megvitattuk a véleményünket a többiekkel. A következőkben leírom röviden mit
mondtam a diáim mellé a többieknek és írásban is válaszolok az órán elhangzott
kérdésekre.
A PPT-m itt található:
Előadásom rövid leírása:
1. dia: Digitális
nemzedékelméletek
Első hullám, avagy az
Y generáció
Kamjén Brigitta
Andragógia MA, levelező
2012.03.18.
2. dia: A spekulatív elméletek bukásának
beteljesülése én magam vagyok, mert '89-ben születtem, mégsem
használom professzionális szinten a web 2.0. eszközöket és nincs semmilyen
"szuper képességem", mint ahogyan azt a spekulatív elméletek előre
vetítették.
3. dia: Tehát ahogy órán is elhangzott a
digitális nemzedékelméletek alkotói Y generációnak nevezi azokat, akik
1980-1995 között születtek és azt gondolják/gondolták, hogy komoly kihívást
fognak jelenteni az X. generáció számára. Még pedig azért, mert ők már
gyermekkorukban találkoztak az internettel, és így ők jelentik a digitális
nemzedék első hullámát. Továbbá, hogy minőségileg új szintet képviselnek a
hírnöknemzedékhez képest.
Véleményem szerint
azonban ez a 10-15 évenkénti bontás nem megfelelő. Mert például van egy
ismerősöm, aki '86-os születésű, mégsem ért a számítógép és az internet
világához ellentétben az öccsével, aki '88-ban született. Ezért szerintem az Y
generáció időintervallumát is lehetne tovább bontani, hiába nem fejlődött olyan
gyorsan akkoriban a technológia. És itt kitűnik az, hogy igen a szociális
háttér is fontos, de nem csak az számít, mert két testvér között is van
különbség, mint ahogyan a példám is bizonyítja.
4. dia: X. generáció (1965-1979): a
hírnöknemzedék, az átmeneti generáció. Kamasz és ifjúkorukban (15-18 éves
korban) találkoztak az internettel, munkavégzésüket alapvetően határozza meg a
web.
Z. generáció
(1996-2009): ez a nemzedék soha nem élt olyan
társadalomban, ahol nem volt internet. Ide sorolhatóak a mobiltelefonok is.
Én (Y) a szüleim(X) és az öcsém (Z) közötti átmenetet képezem, minden értelemben. Kommunikációs és technológiai szinten is. Én segítek nekik áthidalni a generációs különbségeket, és én mindig megértő vagyok mindkét fél irányában. És igen, persze-persze természetesen különbözünk a minőségi eszközhasználat terén is. De ami ennél szembetűnőbb és ismét ellentmond a digitális nemzedékelméleteknek az, hogy a húgom is, aki ’91-es és hiába fiatalabb mint én nem kedveli pl. a netbankolást és a felvi-re sem neten jelentkezett. Az előző diám kapcsán említett példámmal ellentétben itt kitűnik a szociális háttér meghatározó szerepe, mert míg én édesapámmal nőttem fel, addig ő édesanyámnál, a nagyszülőkkel él. Így a nagyszüleink internettel szemben támasztott ellenérzéseit a húgom is átvette, ás tudat alatt ugyan úgy reagál bizonyos újításokra, ahogy a nagyszüleink.
5. dia: Digitális
bennszülöttek és bevándorlók
Digitális
bevándorlók
|
Digitális
bennszülöttek
|
|
Ingerfelvétel
|
korlátozott számú forrás, lineáris, kötött útvonal
|
számos forrás, hiperlinkek, véletlenszerű felfedezés
|
Ingerfeldolgozás
|
kontextusba helyezés
|
hiányos fogalmi keret
|
Figyelem
|
koncentrált, fókuszált
|
sokcsatornás, megosztott, multitasking
|
Érzelmek kezelése
|
frusztrációtűrés
|
érzelmi inkontinencia
|
Időkezelés
|
minden esetre szeretnek felkészülni, képesek a
késleltetésre
|
éppen időben elkészülni, de megerősítéseket azonnal
kapni
|
Nyelvhasználat
|
megformált
|
szlengszerű, szituatív
|
Hálózat
|
kevés erős kapcsolat
|
több gyenge kapcsolat
|
Tanulás
|
fáradságos
|
folyamatba ágyazott, természetes
|
Tudás
|
lexikális és ünnepnapi tudás
|
azonnal hasznosítható, szórakoztató
|
Tekintélyhez való viszony
|
tiszteletadás
|
médiasztárok, celebek
|
Én valahogy a kettő
között érzem magamat. Pontosan azért, mert nem a születésünk évszáma
határozza meg, hogy mennyire tudunk használni egy bizonyos web-es alkalmazást,
programot, hanem az, hogy mennyit gyakoroltuk, milyen gyakran használjuk azt az
adott rendszert.
6. dia: Digitális nemzedék sajátosságai
Véleményem szerint a
felsoroltak többnyire inkább életkori sajátosságok, mint sem a digitális
nemzedék kizárólagos jellemzői (pl. türelmetlenség, másfajta nyelvhasználat,
tekintélyhez való viszony).
7. dia: A nemzedékelméletek
megkérdőjelezése
Erre élő példa én és az
öcsém vagyunk, 10 év korkülönbség van közöttünk.
Ő az un. "Z",
én pedig "Y" generáció.
Ő szinte "bele
született" az internet, a facebook és érintőképernyős eszközök világába,
de hiába tudta már 1 évesen, hogy hogyan kell bekapcsolni a számítógépet,
amikor mindezeket nem képes tudatosan használni.
8. dia:
Mint ahogyan az előző
példáim is mutatták, egyet értek azzal, hogy minden tanulható és mindenki
válhat "beavatottá", ha elég időd fordít arra, hogy megtanulja
használni az adott eszközt, alkalmazást, stb.
Ami pedig ennél is fontosabb, hogy ez az eszközhasználati kultúra segítheti az andragógusok munkáját is.
Az órán elhangzott kérdések és arra
adott válaszaim:
Tamtamdoo: szóval nem
értesz egyet a csoportosítással, ami kizárólag az életkor alapján kategorizálja
a fiatalokat.
Válasz: Igen,
valóban nem értek egyet vele.
Sum Anachen:
Presztízskérdés a 21. században az internet használat?
Válasz: Igen
szerintem igen is presztízskérdés. Ha neten olvasod pl. a híreket szélesebb
körben tudsz tájékozódni a hírekről, mint hogyha csak megnéznéd a híradót.
Továbbá így naprakészebb lehetsz a munkahelyeden, tárgyalásokon, stb.
Krisztab: hogyan
bontanád akkor szét az Y generációt?
Válasz: Ez egy
nehéz kérdés. Én biztosan kisebb intervallumokat adnék meg, úgy kb. 5 évenkénti
váltást tartok megfelelőnek.
Sum Anachen: nagyjából
szerintem az internet használata olyan mint egy napilap megvétele.
Válasz: Igen egyet értek veled.
Tamtamdoo: az internet
használata szerintem a fejlett világban presztízskérdés, amúgy nem neveznék
digitális analfabétának egy olyan fiatalt, aki Ghánában, vagy Észak-Koreában
még csak nem is digitális bevándorló, mert nem ismeri ezt a technológiát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése