A digitális létezés és megjelenéshez
kapcsolódóan időről-időre olyan fogalmak jelennek meg, amely ugyanúgy jelen van
a való életben. Érdekes tendenciaként mutatkozik az, hogy egy olyan eszköz,
mint az internet és a rajta szereplő tartalmak, olyan társadalmi működési
tendenciát mutat, mint a való élet. Vajon hol lehet ebben a hiba? Egy rendszer
sem működhet negatív jelzők nélkül?
Amíg a rendszernek technikai
kritériumai is vannak, igen erős gazdasági hatásai is lehetnek. Az alábbi
2008-as képen látható az, hogy is vannak az internet ún. "fekete lyukai"
A
kép forrása: http://sottoxvoce.wordpress.com/2008/11/17/the-internets-black-holes/
A digitális esélyegyenlőtlenség témája
ugyanolyan szerteágazó, mint a képen látható internethálózat rendszere. Igen
meglepő, hogy milyen sok helyen nem lehet elérni egyáltalán az internetet.
Azonban az egyenlő esélyek nem csak arról szólnak, hogy hol érhető el
egyáltalán az internet, milyen rendszerekkel vagyunk körülvéve. Az egyenlő
esélyek még ott is igen nagy különbséget mutatnak, ahol internet megtalálható.
Társadalmi státusz jeleként, ma már egyre kevesebb ember az aki nem rendelkezik
modern technológiával, viszont az erre vonatkozó feltérképezetlen területet nem
is igen tudjuk képen illusztrálni, hiszen előfordulhat, hogy olyan
viselkedéssel, ellenérzéssel társulnak az emberek a technológiához, hogy
elkerüli. Ebben a példában azért látszik az is, hogy az esélye az adott
személynek meg van, így a saját választásáról az egyénnek nem kell szólni. A
blogbejegyzés írója nem fog kitérni azon társadalmi rétegekre, akik nyitottak
az internetre, de nem érhetik el, esetleg nem is tudnak róla. Az
esélyegyenlőtlenség témakörét hagyományos értelemben vett értelmezésként fogja
tovább használni.
Amikor
esélyegyenlőségről beszélünk rendszerint emlegetik a fogyatékkal élő embereket,
hátrányos helyzetűeket. A hátrányos helyzetűek esete sokkal árnyaltabb, mint
amit mi elsőre gondolunk, nem pusztán a nagycsaládos, mélyszegénységben élők
lehetnek hátrányos helyzetűek ebben az értelemben, hanem a technológia ellenes
családi légkörben felnevelkedő gyermek is.
A
számítógép használata nem teljesen egyértelmű a fogyatékkal élők körében sem.
Egy siket, nagyot halló ember az internet legtöbb elemét megtekintheti,
elolvashatja. Az ő esetükben a filmek hang közléstartalmak azok amik nem tudnak
eljutni. A megoldás természetesen nagyon egyszerű: a feliratozás. Még is fontos
kiemelni, hogy ahhoz, hogy megteremtsük az egyenlő esélyekkel induló digitális
felületet, meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy a hanganyagokat
olvashatjuk is.
Egy
nem látó embernek ugyanakkor a számítógép használata ugyanolyan nehézségekbe
ütközik, mint azoknak akiket eltiltanak. Ahhoz, hogy megteremtsük az egyenlő
esélyeket speciális programra van szükségünk, amely az írott tartalmat
felolvassa nekünk. Szerencsére a technológia eljutott arra a szintre, hogy ezt
a kérdést is megoldja, léteznek ún. képernyő olvasó programok (pl. Jaws, NVDA,
MAGic stb.). Ezen szoftverek nem csinálnak mást, mint az írott tartalmat
fordítják le hangfelületre. Jól látszik az, hogy az esélyegyenlőség jegyében
két különböző dolgot is meg kell tennünk egy adott felülettel: olvashatóvá kell
tennünk, ugyanakkor hallhatóvá is. Ebben az esetben mondhatjuk azt, hogy
majdnem megteremtettük az egyenlő esélyeket.
A
fenti példák alapján az egyenlő esélyeket meg lehet teremteni. Amennyiben
létrehozok egy "laboratóriumi" környezetet, akkor az ideális
internetfelületen olvassuk a hallottat, halljuk az olvasottat, nagyíthatunk rá
sőt még egyszerűsíthetjük is a szövegkörnyezetét. Lefordíthatjuk más nyelvre,
és azon a másik nyelven is meg tudja ezt tenni. Ez a még egyes elemeiben
science-ficionbe író leírás nem áll messze a megvalósíthatósághoz.
Amikor
azonban a megfelelő feltételeket biztosítjuk, az internet mindenkinek egy
egyenlő esélyt teremt. Ebben a helyzetben nagyon érdekes dolgot fedezünk fel. Eltűnnek
az előítéletek, a megítélések. Példaképpen egy virtuális térben való
beszélgetésből nem feltétlen tudjuk meg, hogy a másik ember akivel beszéltünk
siket, vagy éppen kerekes székes.
Ez
az a pont amelyben eltűnik a tér az idő az előítéletesség. Nem határoz meg a
korod a nemed, az hogy honnan jöttél. Olyan digitális előnnyel rendelkezhetsz,
amit egy teljesen egészséges ember fogyatéknak is megélhet. Első élményeim a
Second Life programban semlegesek voltak, amíg nem foglalkoztam építészettel,
oktatási lehetőségekkel a felületen. Itt gyermeknek és fogyatékosnak éreztem
magam. Látom a lehetőséget, de hogy csináljam meg? Ki az aki most tanítani fog?
Megtanulhatom magamtól, de megtaníthat az is, aki már rég használja ezt a
rendszert. A kedvesség az egyenlő bánásmód nagyon jól megjelenik ebben a
rendszerben. Az ember közvetlenebb, kevésbé zavartatja magát. Nekem egy siket
mutatta meg hogyan készítsek táncparkettet, egy nyugdíjazott doktor tartott
bemutatót arról, hogyan lehet pszichoterápiás kezelésre is használni a
területet.
Az
egyenlő esélyek megvannak, léteznek, bár még nem mindenki által elérhetőek.
Igen kritikus kérdés az, hogy a hihetetlenül fejlődő világban ki látja meg a
kárát, az aki lemarad, vagy aki nem csatlakozik? Azonban, ha egyszer
megteremtettük a megfelelő esélyeket, akkor mindenki egyenlően indul, egyenlő esélyekkel, az, hogy hová jut, már csak magán az emberen múlik...
Nagyon jó, amit írtál, de nekem kicsit úgy tűnik megfeledkeztél arról, hogy a digitális esélyegyenlőtlenség nem csupán a siketek, stb. digitális lemaradásáról szól, hanem mindazokról, akik lehet, hogy teljesen egészségesek mégsem férnek hozzá a technológiához. Nagyon klassz az egész csak kicsit hiányolom belőle ezt a vonalat, szerintem így lehetne teljes a kép :)
VálaszTörlés