Digitális kompetencia, digitális állampolgárság
Virtuális csoportfoglalkozás - 2013.03.25.
Gúla csoport
A gúla csoport tagjai: Boda Edina Erzsébet, Gyurics Bernadett, Öregdi Izabella Eszter.
A gúla
olyan geometriai test, amelynek palástjai háromszögekből állnak. Azonban egy
közös, nem az alaplap síkjába eső csúcsa van, amely jelképesen jelzi a csoport
sokszínűségét, kiindulópontját, amelynek végeredménye, azaz kollektív pontja
egy közös gondolkodás, tudásmegosztás volt egymás segítésével.
A digitális kompetenciák és digitális állampolgárság témakör feldolgozását mindannyian nagy örömmel és lelkesedéssel vártuk. A foglalkozáson való minél magabiztosabb és aktívabb részvétel érdekében, a csoportfoglalkozást megelőző vasárnap együtt próbáltuk ki a Second Life programot. Miután a fél világot bejártuk (már Európa mellett Ázsiát is) megtanultunk leülni, felállni, menni, szaladni, repülni, öltözködni és egymással kommunikálni. Sokkal jobban ment, mint amire előtte számítottunk.
Az óra első részében a téma feldolgozásához a www.mindmeister.com segítségével fogalomtérképet készítettük. A bejegyzésekből látható “az elektronikus média magabiztos és kritikus használata a munkában, szabadidőben és a kommunikációban egyaránt”. A csoport ismerte és egymást kiegészítve határozta meg a digitális kompetencia fogalmát.
Fogalomtérképünk itt található: https://www.mindmeister.com/274678915
Az óra második felében a következő feladatok megoldása várt
kis csapatunkra, ahol egy közös google dokumentum használatával folytattuk
munkánkat.
1.
Online eszközökkel támogatott tanulási környezetben
milyen plusz kompetenciákkal egészül ki a tanári kompetenciasor a hagyományos
osztálytermihez képest?
2.
Mi az, ami bővül és mivel?
3.
Mi az, ami háttérbe szorul?
Bővül:
- mentor szerepe: a tanulás mozgatója
- azonnali online gondolatcserének lehetősége a tananyag elsajátítása közben
- a tanulók „rákényszerülnek” a többiekkel való együttműködésre és kommunikációra
- kreativitás, innovációs környezet: lehetőség nyílik a bonyolult ábrák bemutatására
- tudatos eszközhasználat, amely fejleszti az informatikai jártasságát, amely a későbbi életvezetésében fontos tényező lehet,
- a tanár inspirálhatja a tanulókat, ezáltal a tanulók készsége, képessége jobban megismerhetővé válik
- az idő (gyors információáramlás) és a tér szabadsága: a tananyag elérése nincs helyhez és időhöz kötve, így a tanuló saját ritmusában sajátíthatja el
Háttérbe szorul:
- a személyes, face to face kapcsolat más demenzióba kerül át
- hagyományos előadásmód: a tanár állandó, magyarázó jelenléte
- információk maradhatnak ki a tananyagból
Az online eszközökkel támogatott tanulási környezet
gondolatiságát Kárpáti Andrea és Hunya Márta: Kísérlet a tanárok IKT
kompetenciája közös európai referenciakeretének kialakításra című tanulmány
néhány sorával zárnánk:
“Együttműködés,
hálózatépítés: az IKT technológiák használata nem ér véget az osztályterem
ajtajánál, ellenkezőleg: lehetőséget nyújt, a tanárnak arra, hogy
-
értékelje és felhasználja a tanulási hálózatok előnyeit,
- maga
is képes legyen hálózatok létrehozására, amelyek többletértéket visznek az
oktatásba,
- képes
különféle képességekkel és adottságokkal és társadalmi rendelkező tanulóknak
megfelelő tanulási környezetet kialakítani.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése