2013. április 2., kedd

Digitális kompetencia, digitális állampolgárság - Gúla csoport

Digitális kompetencia, digitális állampolgárság

Virtuális csoportfoglalkozás - 2013.03.25.

Gúla csoport

A gúla csoport tagjai: Boda Edina Erzsébet, Gyurics Bernadett, Öregdi Izabella Eszter.





A gúla olyan geometriai test, amelynek palástjai háromszögekből állnak. Azonban egy közös, nem az alaplap síkjába eső csúcsa van, amely jelképesen jelzi a csoport sokszínűségét, kiindulópontját, amelynek végeredménye, azaz kollektív pontja egy közös gondolkodás, tudásmegosztás volt egymás segítésével. 

A digitális kompetenciák és digitális állampolgárság témakör feldolgozását mindannyian nagy örömmel és lelkesedéssel vártuk. A foglalkozáson való minél magabiztosabb és aktívabb részvétel érdekében, a csoportfoglalkozást megelőző vasárnap együtt próbáltuk ki a Second Life programot. Miután a fél világot bejártuk (már Európa mellett Ázsiát is) megtanultunk leülni, felállni, menni, szaladni, repülni, öltözködni és egymással kommunikálni. Sokkal jobban ment, mint amire előtte számítottunk.

Az óra első részében a téma feldolgozásához a www.mindmeister.com segítségével fogalomtérképet készítettük. A bejegyzésekből látható “az elektronikus média magabiztos és kritikus használata a munkában, szabadidőben és a kommunikációban egyaránt”. A csoport ismerte és egymást kiegészítve határozta meg a digitális kompetencia fogalmát.


Fogalomtérképünk itt található: https://www.mindmeister.com/274678915

Az óra második felében a következő feladatok megoldása várt kis csapatunkra, ahol egy közös  google dokumentum használatával folytattuk munkánkat.

1.    Online eszközökkel támogatott tanulási környezetben milyen plusz kompetenciákkal egészül ki a  tanári kompetenciasor a hagyományos osztálytermihez képest?

2.    Mi az, ami bővül és mivel?

3.    Mi az, ami háttérbe szorul?

Bővül:
  •  mentor szerepe: a tanulás mozgatója
  •  azonnali online gondolatcserének lehetősége a tananyag elsajátítása közben
  •  a tanulók „rákényszerülnek” a többiekkel való együttműködésre és kommunikációra
  •  kreativitás, innovációs környezet: lehetőség nyílik a bonyolult ábrák bemutatására
  • tudatos eszközhasználat, amely fejleszti az informatikai jártasságát, amely a későbbi  életvezetésében fontos tényező lehet,
  • a tanár inspirálhatja a tanulókat, ezáltal a tanulók készsége, képessége jobban megismerhetővé válik
  •  az idő (gyors információáramlás) és a tér szabadsága: a tananyag elérése nincs helyhez és időhöz kötve, így a tanuló saját ritmusában sajátíthatja el

Háttérbe szorul:
  •  a személyes, face to face kapcsolat más demenzióba kerül át
  •  hagyományos előadásmód: a tanár állandó, magyarázó jelenléte
  •  információk maradhatnak ki a tananyagból



Az online eszközökkel támogatott tanulási környezet gondolatiságát Kárpáti Andrea és Hunya Márta: Kísérlet a tanárok IKT kompetenciája közös európai referenciakeretének kialakításra című tanulmány néhány sorával zárnánk:
“Együttműködés, hálózatépítés: az IKT technológiák használata nem ér véget az osztályterem ajtajánál, ellenkezőleg: lehetőséget nyújt, a tanárnak arra, hogy
- értékelje és felhasználja a tanulási hálózatok előnyeit,
- maga is képes legyen hálózatok létrehozására, amelyek többletértéket visznek az oktatásba,
- képes különféle képességekkel és adottságokkal és társadalmi rendelkező tanulóknak megfelelő tanulási környezetet kialakítani.”
www.ofi.hu/tudastar/karpati-andrea-hunya-090930



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése