Az
internet egy virtuális piac. Az modern eszközök megjelenésével, majd az
internet kialakulásával egyetemben jött létre az a tendencia, hogy a digitális
kereskedelem egyre szélesebben terjed. Az internet ma már komoly piacokat és
bevételeket teremt a gazdaságnak. Az online marketinggel több szakirodalom és
honlap is foglalkozik, nem csoda hát, hogy a digitális kereskedelem az egyik
központi jellemzője az internetnek. Napjainkban nem tudunk úgy elmenni egy
oldalon, hogy ne találkozzunk a reklám különbözőbb formájával.
A
digitális kereskedelem széles skáláján át remekül lehet látni a különböző marketingfogásokat
is. Mint a való életben is, a cél az, hogy vásárlásra ösztönözzön. Az
interneten ezen kívül egy különös tendencia is mutatkozik. Az egyszerű fizikai
produktumokat felváltja olyan termékek vásárlása, amihez még a valós életnek is
kevés köze van.
Hasonlóan
az információk sokaságának a marketing szakember is rengeteg információt tud
összeszedni a felhasználó által hagyott lábnyomok alapján. Nehéz kérdés ezért,
hogy melyik marketing és kereskedelem a leginkább elterjedtebb. Nehéz ezért
meghatározni melyik módszer vezethet sikerre. Napjainkban a tendencia azt
mutatja, hogy egy adott kereskedelmi eszköz többféleképpen, egyre
személyesebben van jelen a digitális piacon.
Valós
pénzért vásárolt termék/szolgáltatás
A digitális kereskedelem egyik
legalapvetőbb formája a banki átutalás, valamilyen online felületen keresztül.
Az általános gondolkodásban megjelenik még a különböző termékek online
vásárlása. Fontos kritérium hogy ezek általánosságban valamilyen tárgyak,
esetleg szolgáltatások. Ilyen lehet egy könyv, egy szállás kifizetése online. A
másik fontos feltétel, hogy valós pénzért vásárolunk szolgáltatásokat, nyoma
van a banki rendszerekben.
A fenti képen az Amazon.com-on vásárolhatunk egy napenergiával működő töltőeszközt. |
Az oktatás,
tudás megosztása is megjelenik a szolgáltatások széles palettáján. Alapesetben
könyvek formájában, viszont egyre inkább elterjedtebb komplett kurzusok,
korrepetálások kiszervezése az online környezetben. Ezekért
regisztrációs/részvételi díjat kérnek – melynek ellenértékeként tanúsítványt,
egyéb anyagot is kaphatunk (Ilyen lehet egy workshop egy Hangout-ban is)
A fenti képen a Coursera.org által kínált kurzushoz „Signature Track” vásárolható, amely hitelesített tanúsítványt ad a kezünkbe sikeres elvégzés esetén |
A digitális vásárlás
egyik speciális jellemzője a visszaküldési lehetőség („buy back guarantee”. A
legtöbb online vásárolt, postán, futáron keresztül érkező termék esetében
visszavásárlási garanciát adnak. Számomra meglepő módon oktató jellegű
könyvekkel is működik a módszer, ahol a könyv árát adják vissza, ha a könyvben
foglaltak alkalmazása nem jár sikerrel.
A www.howtowriteabookadvice.net oldalon teljes visszavásárlási garanciával vehetünk meg egy útmutatót a könyvírásról. |
Hűségünk
pénzt generál
A digitális kereskedelem egyik
marketing fogása a hűségakciók. Különböző hűségpontokat eddig is szerezhettünk.
Bankok, benzinkutak nagyobb boltok a legelterjedtebbek. Az első ilyen jellegű
akciókhoz, kuponfüzetek, pecsétek járnak. A továbbfejlesztett változata
különböző kártyák kiadása, amely összeköthető bankkkártyával (pl. Shell Smart,
Supershop, Tesco Club stb.). Azonban ezek csak részlegesen érintik a digitális
kereskedelmet. Ebben az esetben maga a pénznem ami virtuális A következő lépés
az olyan virtuális, ezen virtuális pénzek beválthatóak hűségpontok, amelyekhez
nem járnak ilyen kártyák, fizikai formájuk nincsenek. A hűségpontok fontos
kritériuma, hogy általában egy már megvásárolt termék/szolgáltatás/cég nevéhez
kapcsolódik
A képen néhány hűségkártyát láthattok a saját pénztárcámból |
Virtuális
pénznemek
A virtuális
pénznemek a hűségpontokon kívüli külön kategóriát képez. A legtöbb esetben a
virtuális pénznem összeköthető valamilyen szolgáltatással. A különlegességük
ezeknek a pénznemeknek az, hogy általában nem konvertálhatóak át más virtuális
pénznemre, sőt valós pénzre sem. A virtuális pénznemek megjelennek például
ingyenesen használható programoknál, szolgáltatásoknál. Az egyik ilyen példa a
Rukkola.hu. Ezen az oldalon a „pénznem” a rukkolás, amelyet „happolásra”
költhetünk. A virtuális pénzek sok féleképp jelennek meg sok esetben nem is
gondolunk rá pénzként.
A fenti képen a rukkola.hu említett „happ-métere” látható. |
A khanacademy.org által használt „pénznem” az Energy Points, amellyel sokkal több féle avatár választható, mint alapesetben. |
Az ingyenes programok
egyik elterjedt marketingje az ún. mikro tranzakciók biztosítása, általában olyan
kiegészítő eszközök ezek, amelyek egy alapvetően ingyenes program használatát
segítik – bár nem külön pénznemmel működik, de a wordpress.com oldalát is
kisebb kiegészítő szolgáltatásokkal tudjuk professzionálissá varázsolni.
Konkrét példa a virtuális pénznemekre a számítógépes játékok által használt
valuták. (Pl.: World of Warcraft, League of Legends)
A fotosokvilaga.hu oldalon regisztrált felhasználók pontokat gyűjthetnek a mások képeihez adott korrekt hozzászólásálral, amit képfeltöltésre költhetnek el. |
Valós
pénzért virtuális
A
digitális kereskedelem egyik meghatározó eleme éppen ezért a valós pénzért
vásárolt virtuális pénzek. Ilyen például a Second Life Linden dollárja is,
melyet vagy „virtuális munkával” (pl. a készített eszközök eladásával, ruhák
tervezésével stb.) vagy valós pénz befizetésével lehet beszerezni.. A digitális
kereskedelem egyik legérdekesebb része, hogy egy olyan pénzért „cseréljük” át
valós pénzünket, amelyben a hétköznapi életben semmire sem használhatjuk. Az
adott virtuális szolgáltatáson belül használhatjuk el.
Tendenciaként
mutatkozik az, hogy a már megvásárolt virtuális pénzünket nem tudjuk
átkonvertálni valós pénzekké. – Kivételt képeznek ez alól a szerencsejáték
oldalak által bevezetett virtuális pénznemek, azok kifizetése. Ezen pénznemek
esetében pontosan meghatározott váltószámok állnak rendelkezésre. (Egy nem
digitális alapon működő példa: 100 Ft = 1 SuperShop pont, 1 SuperShop pont = 1
Ft – Akciókkal termékeket lehet népszerűsíteni az által, hogy több pontot adunk
értük mint ami alap esetben járna érte.)
Virtuális
pénzért virtuális
Korábban már említettem
a virtuális pénznemek széles skáláját és átjárhatatlanságát. A virtuális
pénznemek már fent említett kivételes esetekben átkonvertálhatóak valós pénzzé,
de nagyon kevés példa van arra, hogy virtuális pénzért, más virtuális pénzt
tudunk vásárolni. (Ez olyan lenne, mint a T-Mobil hűségpontokat a Telenor-nál
szeretném érvényesíteni). Természetesen előfordulnak olyan esetek ahol két
különböző virtuális pénznem átváltható (egy megadott árfolyamon), az ilyen
esetekben a szolgáltató is azonos.
Veszélyek,
visszaélések
A
virtuális kereskedelem árnyoldala ugyanolyan jellegű, mint a valós kereskedelemnek.
Sokan félnek a bankkártyájukat használni, mivel ha minden adatot elment az
adott oldal levonhat sokkal több pénzt annál, mint mi költeni szerettünk volna.
– A bankkártya visszaélések elkerülésére született például a Paypal.com,
illetve egyes Bankszolgáltatók „Virtuális bankkártyát” állítanak ki, amelyre
ingyenesen tehetsz fel pénz, így veszélyek nélkül vásárolhatsz.
A visszaélések a
virtuális pénznemekkel is ugyanúgy előfordulnak. Vannak olyan félék, amelyek
nem vásárolhatóak, csak megszerezhetőek az által, hogy a virtuális térben
tartózkodsz, munkálkodsz. Sok eseten találkozhatunk nem legálisan vásárolható
virtuális pénznemekkel. Mivel a virtuális pénznemek egy adott szolgáltatáshoz,
programhoz köthetők, ezért itt az azonosító; a felhasználó név. A csalók
legtöbb esetben nem csak az egyedi belépési azonosítónkat kérik el, hanem
jelszavunkat, egyéb titkos adatainkat. Mi megvásárolhatjuk a virtuális pénzt,
de veszélynek tesszük ki személyes identitásunk, valós pénzünket, esetleg az
adott virtuális eszköz által nyújtott szolgáltatások alól is eltiltást
kaphatunk.
A
Like és a kattintás
Utolsó
érdekességnek említem meg a virtuális kereskedelem három számomra igen különös
pénznemét. A facebook által elterjesztett „like” nem csak megosztást
erdeményezhet az üzenő faladon, hanem mögötte egy marketing is áll, amely
bevételhez vezet.. Mit sem bizonyítja ezt jobban, mint az egyes dalok
népszerűségének egyik mutatója a „kattintás”. Marketing és kereskedelmi
szempontból ez nagyon jelentős, hiszen, mind a „like”-ok számát és az összes
kattintást mennyiségét is pontosan meg lehet határozni. Ha a kattintás és „like”
egy adott termékre irányul, akkor valós vagy virtuális pénzt is költünk rá.
(megveszem a lemezt, letöltöm iTunes-on stb.) Az adott hely nem csak, hogy
ismert és felkapott, hanem megfelelő területe lehet a hirdetéseknek. is.
Különböző művészek – zenekarok, írók, fotográfusok- versengenek a „like”-okért.
(Például az egyik magyar együttes bizonyos mennyiségű „like” után ingyenesen
elérhetővé tette lemezét) A megfelelő mennyiségű megtekintést elérő alkotások,
nem csak, hogy profitot termelhetnek, de szakmai elismerést is kaphatnak.
(például: Megnyeri egy fotópályázat első helyét, amelyet szakmai zsűri és a
legtöbb szavazatot kapott kép összesített eredménye adott. Nem csak
pénzjutalmat nyer az illető, hanem megjelenést, jövőbeni munkát.)
A kattintások száma azért
is meghatározó, mert a megtekintett tartalmakkal időt töltünk el. A digitális
kereskedelem harmadik fontos pénzneme az idő. Mivel az emberek egyre kevesebb
időt szeretnek eltölteni információszerzésekkel, megjelenik az idő is, mint a
kereskedelem eszköze. Minél több időt töltünk egy adott oldalon, annál inkább
valószínű, hogy a megjelenő reklámok hatnak ránk. Az idő a virtuális
pénznemeknél sokkal árnyaltabban jelenik meg, mint fizetőeszköz. Ez a
fizetőeszköz általában úgy működik, hogy mi hajlandóak vagyunk az időnket a
tartalom megismerésére áldozni, cserébe minőségi tartalmat kapunk.
Az
idő elköltése nagyon kritikus pont az rengeteg információt áramoltató digitális
világban. Egy adott tartalom hosszú idejű böngészése ugyanúgy lehet érték, mint
egy olyan felület ahol nagyon kevés idő alatt tudunk navigálni, regisztrálni,
vásárolni biztonságosan.
Összegezve látható,
hogy a digitális kereskedelem körbeszövi az internetet. Az, hogy mire költjük
valós vagy virtuális pénzünket csak rajtunk múlik. Nagyon nehéz ellenállni a
folyton folyvást megjelenő reklámoknak. A marketing egyik tendenciája az, hogy
egyre személyre szabottabban kapjuk, ez által az ellenállás is nehezebbé válik,
illetve mi fogyasztók is egyre kevésbé vagyunk érzékenyek a különböző
reklámokra. A digitális kereskedelem fontos kérdése az is, hogy az adott tartalommal
mennyi időt foglalkozunk. Ugyanúgy, mint a pénz esetében, mi magunk
rendelkezünk a rendelkezésre álló (szabad) idővel is. A digitális kereskedelem
és marketing nem csak pénztárcánkat akarja kinyitni, hanem megpróbál arra is rávenni,
hogy időt töltsünk egy adott tartalom böngészésével.
Források:
Dr. Eszes István
(2012): Digitális gazdaság - Az e-kereskedelem marketinges szemmel,
Nemzeti Tankönyvkiadó
Online Marketing
URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Online_marketing
E-kereskedelem
URL: http://hu.wikipedia.org/wiki/E-kereskedelem
Sikertörténet a magyar
online kereskedelem URL: http://index.hu/tech/2012/05/23/sikertortenet_a_magyar_online_kereskedelem/
Online kereskedelemről
(több cikk) URL: http://www.piacesprofit.hu/cimkek/online-kereskedelem/
Online kereskedelemről
(több cikk) URL: http://hvg.hu/cimke/online+kereskedelem
John Shiloh: Marketing
101: What is Marketing Buzz? URL: http://www.empowernetwork.com/johnshiloh/blog/marketing-101-what-is-marketing-buzz/
Infographic: Key Digital Marketing Trends for 2013 URL: http://advertising.yahoo.com/blogs/advertising/infographic-key-digital-marketing-trends-2013-235315666.html
Ashley Friedlein
(2013):17 digital marketing and ecommerce trends for 2013
URL: http://econsultancy.com/hu/blog/61806-17-digital-marketing-and-ecommerce-trends-for-2013-by-econsultancy-ceo-ashley-friedlein
Érdekes cikket írtál Zoli, tetszett a felépítés szisztémája. Ezek közül mindegyiket tapasztaltad személyesen is? Van olyan, amit szívesen ajánlanál másoknak is esetleg? Tudom-tudom nagyon gyakorlatias vagyok, de a szép elmélet mellé elengedhetetlen a valóság is:) Szeretem a jó programokat, amik jól működnek a valóságban is:)Személy szerint a valós pénz kiadásánál én sokszor át szoktam gondolni, hogy mire és hol adok ki. Olyan oldalakban szoktam bízni, amelynek azért már komoly referenciaértéke van. Te hogy vagy ezzel? (:
VálaszTörlésSzia!
VálaszTörlésKöszi. A képek nagy része saját fiókom tartalmát alkotják. Én például nagyon szeretem használni a Dropbox-ot, nagy előnyt tettem szert az által, hogy HTC telefonom van. (+25GB) Mivel ez a tárhely bőségesen elegendő, nem igen használok mást. A google drive-ot tudom még használni, de bővíthetősége sokkal korlátozottabb.
A Rukkolát elkezdtem használni, de olyan könyvet sosem találok, amit épp akarok, vagy ahhoz, hogy happolhassak 2-3 könyvet rukkolnom kell. A fotósok világán jó működik a rendszer, persze amíg van időd és energiát naponta 5-10 képet megnézni, és válaszolni, hogy legyen elég pontod hogy feltölthess egyet.
Érdekes, hogy bár van Supershop kártyám, de ritkán használom, mind feltöltésre, mint másra. Öcsém játszik a World of Warcraft játékkal, még nem törték fel a karakterét, de ennek is megvan az oka, belépését minden alkalommal változó jelszóval védi, ami egy Androidos alkalmazással jut el hozzá.
A T-mobil aranykártya rendszere jól tud működni, sokszor nem is tudom mennyi pontom van, és volt már rá példa, hogy 1.000-2000 forinttal olcsóbban vettem meg egy új készüléket az összegyűjtött pontok miatt.
A Khan akadémia pontrendszere aranyos, de igazi funkciója nincs, gyerekeknek lehet motiváció.
Az SL kereskedelmi rendszere nagyon komplex, rengeteg minden viszont ingyenesen elérhető. Amikor maradandót akarsz alkotni ott jön el szerintem az igazi pénzszerzés lehetősége.
Fontos a referencia, nem véletlen az értékelés az aukciós oldalon, amúgy én már rendeltem bookline-ról, amazonról stb.