Digitális
hozzáférés, digitális műveltség, médiaműveltség
2013.04.07.
Second
Life – virtuális csoportfoglalkozás – kérdőív
A
csoport tagjai: Pákáné Szarka Magdolna, Öregdi Izabella Eszter
Témakör: kapcsolati teljesítőképesség
A
Second Life óra kezdetén csoportokat alakítottunk a következő témák köré
szerveződve:
- időgazdálkodás
- kapcsolati teljesítőképesség
- offline és online kultúra viszonya.
A
témakörökkel kapcsolatos feladatok ismertetése után a kialakult csoportokban
elkezdtünk interjúkérdéseket kidolgozni. Ezt követően a Virtuális Aulába
visszatérve, a másik két csoport számára fel kellett tennünk kérdéseinket.
További
feladatunk az volt, hogy a kapcsolati teljesítőképességre vonatkozóan
készítsünk el egy rövid kérdőívet, amit a közös facebook csoportunkban kellett
megosztanunk. A facebook csoport tagjait megkértük arra, hogy vegyenek részt a
felmérésben. 20 fő vállalkozott arra, hogy kitölti a hét kérdésből álló
kérdőívet- ezzel segítve munkánkat.
A
beérkezett válaszok alapján blogbejegyzésünkben összegezzük a kérdőíves
felmérés eredményeit.
A
kapcsolati teljesítőképesség mérésére az online előadás alkalmával a következő
szempontokról hallhattunk:
- Hány ember hívja fel Önt egy átlagos hétköznap?
- Hány embert hív fel Ön egy átlagos hétköznap?
- Hány e-mailt kap átlagosan egy nap?
- Hány e-mailt küld átlagosan egy nap?
- Hány telefonszám van mobilkészüléke memóriájában?
- Hány e-mailcím van gépe memóriájában?
Rövid
kérdőíves kutatásunkhoz a fent említett szempontok egy részét használtuk fel,
illetve néhány kiegészítéssel is éltünk.
Kérdőívünk a következő hét kérdést tartalmazta:
- Hány ember hívja fel Önt mobilon egy átlagos hétköznap?
- Hány e-mailt kap Ön egy átlagos hétköznap?
- Hány közösségi oldalon van jelen?
- Mely oldalakon, milyen hírcsatornákat szokott olvasni? Kérem, sorolja fel őket!
- Milyen gyakorisággal szokta a fenti hírcsatornákat figyelemmel kísérni?
- Szokott-e blogbejegyzést kommentelni?
- Használ-e eseménymeghívót?
Kérdőívünk itt érhető el: https://docs.google.com/forms/d/1T4oKbNWJqwjRX0quWbN00c6K8Q9R1uH34y7Bk-Gfok0/viewform
A beérkezett válaszok összegzése
1.
Hány ember hívja fel Önt mobilon egy
átlagos hétköznap?
|
|
A kérdőívet kitöltök közel fele (45%) egy átlagos hétköznap folyamán 3-5 telefonhívást kap, 30%-át naponta legfeljebb két alkalommal hívják fel. A megkérdezettek 15%-a 6-10 telefonhívást kap, és 10%-uk pedig 10-nél is többet.
|
Az
e-mailek számát tekintve a különbség sokkal szembetűnőbb, mint a telefonhívások
száma. A megkérdezettek 30%-a egy átlagos hétköznap során 20-nál is több
e-mailben történő megkeresést kap! A megkérdezettek 65%-a átlagosan 5-15
elektronikus üzenetet kap.
3.
Hány közösségi oldalon van jelen?
| |
A
megkérdezettek 80%-a maximum 3 közösségi oldalon van jelen, 20%-a akár 6
közösségi oldalon is regisztrálva van, és nem volt olyan személy, aki 6-nál
több oldalon is megfordult volna.
4. Mely oldalakon, milyen hírcsatornákat szokott
olvasni? Kérem, sorolja fel őket!
Facebookon belájkolt oldalak; twitteren
megjelenő szakmai cikkek; nive.hu; ofi.hu; elte.hu; nefmi.gov.hu;
feflearning.hu, index; velvet; blogok; Startlap; HVG; Origo; Life.hu; napi
gazdaság; életmódindex; hír24; monokli.hu; kezdo5.hu; newsfeed; Complex;
sff.hu.
A
felsorolásban a leggyakrabban említett hírcsatornákat összegeztük. A paletta
igen változatos, hiszen a hétköznapi hírek olvasása mellett a felmérésben
résztvevők számos szakmai kérdésekkel foglalkozó hírforrásokat, hírcsatornákat
is látogatnak.
5.
Milyen gyakorisággal szokta a fenti
hírcsatornákat figyelemmel kísérni?
|
A
felsorolt hírcsatornákat a megkérdezettek harmada naponta egy alkalommal kíséri
figyelemmel, egy negyede naponta többször is, a maradék 40% pedig néhány
naponta, vagy hetente látogatja a fent említett oldalakat.
6.
Szokott-e blogbejegyzést kommentelni?
|
|
A
blogbejegyzések követésére, reagálására vonatkozó kérdésünkre a megkérdezettek
fele azt nyilatkozta, hogy csupán ritkán reagál rájuk, a negyede egyáltalán nem
vesz részt ilyen tevékenységben. A kitöltők 15%-a ebben a félévben,
tantárgyunkhoz kapcsolódóan követi és reagál a bejegyzésekre és a jövőben a
megkérdezettek 10%-a tervezi, hogy részt fog venni ebben.
7.
Használ-e
eseménymeghívót?
Az
eseménymeghívó használatának a tekintetében kiegyenlített arányt kaptunk.
40-40%-os az eloszlás azok között, akik használnak, illetve akik nem, a maradék
20% pedig még nem használt, azonban a jövőben élne a lehetőséggel.
Összegzés
A
kapcsolati teljesítőképességet mértük kérdőívünkkel és a fentiekben diagram
segítségével szemléltettük a válaszok megoszlását. A napi telefonhívások
gyakoriságát mérő kérdésnél a válaszolók 45%-a a napi 3-5 telefonhívást jelölte
meg. Ehhez az adathoz ha még hozzávesszük a napi 2 telefonhívást, ami a
válaszadók 30%-át jelenti, akkor megállapíthatjuk, hogy a többség átlagosan
napi 3 telefonhívást kap. A beérkezett e-mailek átlaga a válaszolók körében
napi 15 e-mailt jelent. Érdekes, hogy 30% -a a válaszadóknak több, mint 20 e-mailt
kap naponta. Ha az internetes, késleltetett kommunikáció ezen formáját helyezzük előtérbe, bizony rövid időn
belül eláraszthatnak bennünket az elektronikus üzenetek, melyek olykor a
hasznos információk elsikkadásához vezethet, sőt időhiányban, vagy a digitális
hozzáférés korlátai miatt az e-mailben küldött információk könnyen idejétmúlttá
válhatnak. Nagyon meg kell tehát gondolnunk, hogy mikor használjuk ezt az
eszközt.
A
következő kérdésünk arra vonatkozott, hogy hány közösségi oldalon vannak jelen
csoporttársaink. A válasz egyértelmű, és szignifikáns lett, hisz 80%-uk azt
válaszolta, hogy legfeljebb 3 közösségi oldal tagja. Ez a minta, szerintem
kivetíthető az internetezők nagyobb körére is, tehát tükrözi az aktív
felhasználók közösségi oldalon való részvételét. A következő online
hírcsatornákat - Facebookon belájkolt
oldalak; twitteren megjelenő szakmai cikkek; nive.hu; ofi.hu; elte.hu;
nefmi.gov.hu; feflearning.hu, index; velvet; blogok; Startlap; HVG; Origo;
Life.hu; napi gazdaság; életmódindex; hír24; monokli.hu; kezdo5.hu; newsfeed;
Complex; sff.hu.- naponta, vagy naponta több alkalommal látogatja a
válaszadók többsége összesen 60%-uk. A válaszadók csak mostanában írnak
blogbejegyzésekhez kommenteket, 65% válaszolta ezt, 25% egyáltalán nem ír
kommentet, a maradék tíz százalék a jövőben tervezi ezt a fajta internetes
kommunikációs formát. Nagyon érdekesen alakult az eseményhívó használatát
vizsgáló kérdésünkre adott válaszok megoszlása. Az igen és a nem válasz is 40%
lett, a maradék 20% a jövőben tervezi az eseményhívó szolgáltatást.
A
válaszokat átvizsgálva, rendszerezve úgy gondoljuk, hogy teljesen hű képet
adnak egyes esetekben akár az internetet aktívan használók körére nézve is a
kapcsolati teljesítőképességről, kapcsolattartási szokásainkról, információszerzéseinkről,
és információközléseinkről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése