Információs társadalom és oktatás, az oktatási kultúra változása
Teljesítmény képes tudás, közös tudásalkotás,
digitális lábnyomok és a többiek…
Egy számomra teljesen új tantárgy
keretében az Információs társadalom és oktatás, az oktatási kultúra
változásáról hallgattam előadást, felvételről a youtube-on keresztül. Már maga
az órai előadás meghallgatásának körülményei is újak voltak számomra, de
élveztem az új élethelyzetet, az új tanulási környezetet. Az órán elhangzottak
közül sok dologról vélekedem másképpen, mint a tanár úr. Elég sok dolog
keltette fel az érdeklődésemet és kezdtem el gondolkodni róla, ezért úgy
döntöttem nem csupán egy témáról fogok írni.
Ahhoz azonban, hogy tisztábban láthassam
az órán elhangzottakat, először a
web 2.0 fogalom pontos értelmezését kellett megtalálnom. Maga az elnevezés
(„web 2.0”) nem igazán szerencsés, hiszen a „web” túl általános, nehezen
körülhatárolható ahhoz, hogy célszerű lenne a verzióiról beszélni. Ennek
ellenére a „web 2.0” kifejezés valami nagyon fontos dologra mutat rá: a
webhasználat új irányaira és ezekhez kapcsolódó, megújított technikákra. Mindez
egyrészt az alapként szolgáló sokszínű technológiákban, másrészt az ezekkel a
technológiákkal előállított folyamatosan változó, bárki által módosítható
tartalmakban jut kifejezésre. Az internet fejlődésének új szakasza radikálisan
átalakítja az informatikát, amelyben a web már, mint teljes működési környezet
(platform) jelenik meg, egy jóval dinamikusabb, a felhasználók teljesebb
részvételét és sokoldalú együttműködését biztosító szolgáltatások kialakítását
teszi lehetővé az üzleti, közszolgálati és civil szférában egyaránt.
A web informatikai kuriózumból termelő eszközzé nőheti
ki magát. Ez a web új, második korszaka: az együttműködő web korszaka. A web az
ember minden, „kultúrateremtésben” szerepet játszó érzékszervét képes lesz
kezelni. A használat oldaláról a webtartalom közösségi jellegének erősödése
emelendő ki. Exponenciális trendeket mutatnak a wiki- és a blog-bejegyzések és a
készítők számáról szóló jelentések. Hihetetlen mértékben megnő a webtartalmat
minősítők (ld. címkézés), kommentálók és létrehozók száma.
A „web, mint platform”: Ez a kifejezés arra a
paradigmaváltásra kíván utalni, (amit a 7. ábra próbál érzékeltetni, és) amit
röviden talán így lehetne összefoglalni: már nem a személyi számítógép (PC,
laptop, PDA stb.) áll a központban, amely időnként a webet (is) használja,
hanem a web, mint hiperszámítógép – a maga hatalmas erőforrásaival (gépek,
tárterületek, adatbázisok, webszolgáltatások stb.) – kerül a központba,
amelyhez csak a hozzáférést biztosítja a személyi számítógép és egészíti ki
időnként helyi erőforrásokkal.
A szoftver ugyanis korábban mindig kötődött egy adott
operációs rendszerhez (Windows, Linux, MacOS stb.), mint platformhoz, amely a
működéséhez szükséges környezetet biztosította. Egyre több ember számára a web
a legkedveltebb platform.
A web új korszaka (web 2.0) fontos szerepet tölt be az
IKT és az internet „demokratizálódásának”, …„kollektív tudattá” válásának
folyamatában, mert már a képzetlen végfelhasználók is aktívan részt vehetnek a
tartalomelőállításban és -szolgáltatásban. Az információs társadalom helyenként
és időnként már-már túlzott technológiaközpontúságát fokozatosan háttérbe
szoríthatja egy emberközpontúbb megközelítés, és előtérbe kerülhetnek a
közösségi érdekek és értékek.
Munkahelyi változások: A web 2.0 változást jelent a
munka világában is, mert már nemcsak ismerkedésről, kollektív
tartalomelőállításról, vásárlásról, szórakozásról, vagy információkeresésről
szól, hanem az üzleti alkalmazások új generációjáról is. A „web, mint platform”
elterjedése még jobban kitágítja a projekt- vagy szolgáltatásszerű
(kollaboratív) munkavégzés lehetőségeit, ahol a projektekben/szolgáltatásban
való részvétel már nem kötött sem időhöz, sem helyhez, és jelentős részben a
virtuális térben valósulhat meg.
Magyarországon elsősorban három területen jelentek meg
web 2.0-ás szolgáltatások: bloggolás, közösségépítés és videómegosztás.
A web 2.0. jelentősége: A web már eddig is jelentős
hatással volt az egyének életvitelére, szokásaira, a közösségek szerveződésére
és a vállalatok, intézmények működésére. De a web 2.0 az információfeldolgozás
technológiájáról az informatika alkalmazására tereli a figyelmet a felhasználók
minden eddiginél szélesebb körében.
A dokumentum készítői az vázolták fel,
hogy szerintük hogyan fog fejlődni/változni a web. Ez ugyebár egy 2008-as
doksi, most így visszatekintve szerintem nem egészen így történt minden. Nektek
mi a véleményetek erről?
Időrendi sorrendben haladva az első téma - mellyel kapcsolatban bennem
más vélemény alakult ki - a "teljesítményképes
tudást elfogadja a közvélemény" és "
a munkáltatók az angoltudást kérik és nem a papírt" hangzott el az
órán. Tapasztalataim alapján a közvélemény, köztük a munkáltatók még mindig nem
fogadják el a teljesítményképes tudást. Kivéve a nyelvtudás területén, ebben az
esetben valóban nem a nyelvvizsgát tekintik mérvadónak a munkaadók, de minden
más estben igen is kérik a tudást elismerő bizonyítványt és az sem mindegy
számukra, hogy milyen az a bizonyítvány (milyen intézmény bocsátotta ki). Én
egy olyan intézetben dolgozom, amely intézet a legnagyobb francia felnőttképző
egyetem a Cnam (Conservatoire national des
arts et métiers - http://the.cnam.eu/lifelong-learning-for-everyone-welcome-to-the-cnam-home-page-103491.kjsp) kompetencia alapú, modul rendszerű
képzéseit itt Magyarországon indítja, a francia tananyag alapján, magyar
nyelven és a francia Cnam bizonyítványát adja ki (tanfolyami, BA, MA és egyéb szinteknek
megfelelő szinteken). Munkahelyemen szerzett tapasztalataim alapján nem az
számít, hogy ezek az Európa szerte elismert képzések mennyire gyakorlat
orientáltak és milyen azonnal hasznosítható tudást adnak a hallgatók számára,
hanem az, hogy a magyarországi cégek nem ismerik, így nem is ismerik el az itt
szerzett bizonyítványt. A Cnam bizonyítvánnyal/diplomával rendelkezők nagy
része Magyarországon lévő, de külföldi cégeknél tudott csak elismerést kivívni
a bizonyítványával, mert ezeknek a cégeknek a legtöbbje ismeri és nagyra tartja
a Cnam képzéseit. Ezzel szemben a magyar cégek nagy részének nincs is
lehetősége, hogy hivatalosan elismerje a Cnam bizonyítványokat, diplomákat.
A második
dolog/téma, amit kiemelnék "az információmegosztás,
közös tudásalkotás" taglalása közepette ötlött fel bennem, amikor a
tanár úr, azt nehezményezte, hogy a hallgatók gyakran felosztják egymás között
a tételek kidolgozásának feladatát, nem pedig közösen dolgozzák ki a tételeket.
Ennek kapcsán két dolgot mondhatok: 1. így időt spórolunk, mert nem kell
mindenkinek minden témát végig olvasva kiemelgetni a lényeget és megírogatni a
tételeket, hanem csak a ráeső részt, ami így egyénekre lebontva kevesebb, és
rövidebb idő alatt megvalósítható; 2. mivel levelezősök vagyunk, egyébként sem
tudnánk közösen kidolgozni a tételeket a csoporttársak közötti távolságok miatt.
Persze erre rögtön megfogalmazódik a kérdés, hogy ez esetben miért nem
használunk audio vagy audiovizuális kommunikációs eszközöket (pl. skype)? -
Azért, mert már próbáltuk és a rendszer nem bír el mindegyikünket egyszerre.
Folyton összeomlik, akadozik, szakadozik, egyszóval ebben az esetben kivitelezhetetlen.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a
közös tudásalkotás nem hasznos és jó tanulási módszer, sőt. Vicces dolog, de annyira
átjár ez "az Információs társadalom és oktatás kérdéskör", hogy sorozat
nézés közben ahelyett, hogy szórakoznék és kikapcsolnám az agyamat, még akkor
is kiváló példákra bukkanok. A következő példámmal pont a közös tudás alkotás
pártját szeretném fogni. A Raising Hope (a sorozat magyar címe: Nevelésből
elégséges) című sorozat főszereplője és szülei, felnőtt fejjel ülnek vissza az
iskolapadba és elszánják magukat az érettségi megszerzésére. Azonban mindannyian
külön-külön készülnek a nagy megmérettetésre. Egy próbateszt megírása során
rájönnek, hogy mindegyikük más területen jó. Jimmy matekból és fizikából, apja,
Burt irodalomból, anyja Virginia pedig történelemből verhetetlen, de ezek után
ahelyett, hogy együtt tanulnának, vagy együtt dolgoznák ki mindegyik tantárgy
tételeit, inkább úgy döntenek, hogy „összedolgoznak” és Jimmy-nek megszerzik az
érettségit. Ezért mindegyikük Jimmy nevét írja a feladatlapjára, ezért Jimmy
matekból, fizikából, irodalomból és történelemből is 90%-ra teljesíti az
érettségit, a szülei pedig megbuknak. Ez a történet végződhetett volna úgy is,
hogy mindhárman megszerzik az érettségit, ha összedolgoznak és minden tudásukat
"berakják a közösbe". A közös jegyzetnek köszönhetően már magam is
megtapasztalhattam, hogy milyen jó és hasznos dolog is az információmegosztás,
közös tudásalkotás. à Például segítségemre volt a Hype
görbéről mellékelt kép és a rövid leírás.
Harmadik
gondolatomat "az elszemélytelenedés
és a névtelenség tévképzet"-éhez kapcsolnám. Tanár úr azt mondta, hogy
az interneten nincs anonimitás, mert mindenhova regisztrálni kell saját
adatokkal, és sok helyre a facebook profilunk segítségével regisztrálhatunk,
ahol fent van az egész életünk, hogy kik vagyunk, mit csinálunk, stb. Erre
ellenpélda az én egyik ismerősöm, aki álnevet használva, a kutyáját
regisztrálta a facebook-on. Nem tölt fel magáról semmilyen személyes
információt. Az ő digitális lábnyomát lehet ugyan követni, de mit érünk vele,
ha nem tudjuk ki lapul a profil mögött.
Negyedik
téma:
"digitális lábnyomok követése".
Van egy ismerősöm, aki szinte paranoiás. Nem engedi bekötni a vezetékes netet a
házába, mert szerinte a szerelők nem csak a netet kötnék be, hanem poloskákat,
lehallgató készülékeket helyeznének el a lakásában - nem értem miért gondolja,
hogy ő olyan fontos ember, hogy mindenkit az ő élete, szavai érdekeljenek. Az
egészben a legviccesebb az, hogy mégis regisztrált a facebook-on, miközben az
embereket a digitális lábnyomokon keresztül a legegyszerűbb megtalálni, pillanatok
alatt mindent meg lehet róluk tudni, hogy az illető kicsoda, micsoda, miért
tett mit, és hol járt, stb. Tehát az, amit mond, és amit cselekszik elég
erőteljesen ellentétben van egymással.
Ötödik téma: Révai lexikon vs. Wikipédia
A tanár úr szerint a wikipédia egy
nagyon rossz lexikon, a Révai Lexikon pedig egy nagyon rossz wikipédia, mert a
kettő nem ugyan az. A wikipédia " egy közös kollaborációs tér és felület,
ahol közösen lehet tudást építeni". De nem ez volt a lényege anno a
lexikonnak is? Egy közös felület, aminek a segítségével tudást akartak építeni.
Persze annak idején a lexikonba nem írhatott akárki, csak a komoly szakemberek,
ezzel szemben a wikipédiába bárki írhat, de véleményem szerint a maga korában
mindkettőnek a célja a "közös tudásalkotás" volt. A lexikon a
wikipédia elavult formája, vagy a wikipédia a lexikon új formája? (Az eredeti Wikipédia ma már alig kevesebb, mint 11
millió szócikket tartalmazó gigantikus tudásbázisa naponta több ezer új
címszóval gyarapodik. Ezzel párhuzamosan a 2003. július 8-án indult magyar
Wikipédia (hu.wikipedia.org) szintén gyorsan fejlődik: 2008. júliusban 101 000
szócikket számlál, és napi száz-százhúsz újjal bővül.)
Manapság egyszerűbb egy online
felületen, portálon rögzíteni a fontosnak vélt fogalmakat, információkat, mint
megírni egy újabb, de már kibővített lexikont. A gyors információáramlás és
gyorsan fejlődő technológia miatt, mire kijönne egy újabb lexikon, addigra a tartalma
már elavulttá is válna.
De nem csak a wikipédia létezik, mint a
közös tudásalkotás platformja. Kis kutatást végeztem ebben a témában is. Ki
hallott már például a „Citizendium”-ról (http://en.citizendium.org/)?
A Wikipedia társalapítója, Larry Sanger Citizendium („citizens’ compendium of everything”) projektje abban különbözik a Wikipedia-tól, hogy az önkéntes hozzájárulók mellett szakértők moderálják a témákat. Amíg a Wikipedia megmarad teljesen szabad, de helyenként szabados webenciklopédiának, a Citizendium minőségibb wikizést szeretne megvalósítani. Kicsit olyan, mint a Digital Universe (www.digitaluniverse.net), melyet csak regisztrált szakavatottak írhatnak. Pontosabban, a Citizendium valahol a Wikipedia és a Digital Universe között áll félúton. Többek véleménye szerint a Citizendium egy következő fejlődési szintet jelent a netezők által generált tartalom történetében. Ti mit gondoltok erről?
A Wikipedia társalapítója, Larry Sanger Citizendium („citizens’ compendium of everything”) projektje abban különbözik a Wikipedia-tól, hogy az önkéntes hozzájárulók mellett szakértők moderálják a témákat. Amíg a Wikipedia megmarad teljesen szabad, de helyenként szabados webenciklopédiának, a Citizendium minőségibb wikizést szeretne megvalósítani. Kicsit olyan, mint a Digital Universe (www.digitaluniverse.net), melyet csak regisztrált szakavatottak írhatnak. Pontosabban, a Citizendium valahol a Wikipedia és a Digital Universe között áll félúton. Többek véleménye szerint a Citizendium egy következő fejlődési szintet jelent a netezők által generált tartalom történetében. Ti mit gondoltok erről?
Felhasznált irodalom:
http://www.nhit-it3.hu/images/tagandpublish/Files/it3-2-2-2.pdf
(2013.04.15. 11:44)
http://www.slideshare.net/ollejanos/informacios-tarsadalom-es-oktatas-az-oktatasi-kultura-valtozasa
Szia,
VálaszTörléshabár már régebben hallgattam ezt az órát a tanár úrtól jó volt újra elolvasni picit más megközelítésből is. Leginkább az utolsó bekezdés tetszett és a gondolatmenetet folytatva arra jutottam, hogy talán a Citizendium lehet az "aranyközépút", csak mintha nem igazán lenne a köztudatban. Szerinted ez miért lehet így ?
Köszönöm, igen szerintem is a legjobb megoldás a Citizendium lehetne, de nem az. Ennek mi lehet az oka? Valószínűleg nem reklámozzák magukat eléggé. Bár a wikipédiáról sem láttam még kimondott reklámot, de ha rákeresel valamire az interneten az első találatok egyike szinte mindig a wikipédia oldalára kalauzol el. Ezt persze a Citizendium is megtehetné. Ha kellő pénzt fizet valaki, akkor lehet az ő oldala az első találat bármilyen keresőn. Tehát összegezve az én véleményem az, hogy ennek anyagi okai vannak. De javíts ki, ha szerinted tévedek.
VálaszTörlés