2013. február 22., péntek

Nem vagyok én x,y,z!

A hónap elején amikor megláttam az Információtudomány és média a 21. század elején tanegység leírását még úgy gondoltam, hogy ez is csak egy tantárgy a többi közül, amit teljesíteni fogok. Az elmúlt napokban már többször megingott ebben a hitem. A leírás értelmezésének többször kellett nekifutnom, egyrészt mert többféle teljesítési lehetőséget vázolt, másrészt mert volt benne néhány, számomra ismeretlen kifejezés.
A gyakorlati tárgyat, gyakorlati formában teljesítsünk elv szerint, 1 hete nekirugaszkodtam az előírt regisztrációs feladatoknak. A ustream felületen viszonylag könnyedén sikerült túljutnom, már "csak" meg kell ismerkednem a használatával. A bloghoz is eljutottam, ahogy az olvasható. Viszont a Second life, na az már igen! Először a laptopomon a videokártyát kellett frissíteni mert nem volt hajlandó a program "települni", majd az első kísérletezés során kiderült, hogy nem működik a gépem mikrofonja, lássuk be, e nélkül viszonylag nehéz lenne egy virtuális órán részt venni. Végül köszönhetően a családi "gépparknak" sikerült belépnem abba a bizonyos világba. Azt, hogy ezzel hogyan tovább még nem tudom, de gondolom az elkövetkező napokban kiderül.
A hét folyamán kezdett kitörni rajtam a tanácstalanság, hogyan fogom teljesíteni az előírtakat, heti 6-10 óra ráfordítással, hiszen én nem nappalis hallgató vagyok (ahogy a levelezős csoporttársak egyike sem) nekünk nem igazán van arra nettó egy munkanapunk, hogy hétről-hétre foglalkozzunk kizárólagosan ezen tantárgy keretében a tanulmányokkal. Máris eljutottunk a felnőttek tanulási jellemzőihez és tanulási szokásaihoz, sajátosságaihoz. Korábbi tanulmányaim és persze saját bőrömön tapasztaltak alapján elmondhatom, hogy a felnőttek tanulási jellemzői néhány dolog jelentősen befolyásolja:

  • eltérő élethelyzetben vagyunk
  • különböző élettapasztalattal rendelkezünk
  • tudás vs. nem tudás - kudarchoz való viszonyunk más 
  • motivációnk is jelentősen eltér a fiatalokétól
Az egyéni haladási ütem a levelező képzés sajátja, ezzel szemben egy meghatározott (és elég feszített) tananyag feldolgozás meglehetős feszültséget szül az emberben, azaz bennem. Arról már nem is beszélve, hogy a számtalan ismeretlen informatikai "csodával" megbarátkozni önállóan is elég nagy kihívást jelentett. Ezt mára azt hiszem sikerült feldolgoznom, a csoporttársak hathatós támogatásának köszönhetően. (Itt következhetne egy olyan felsorolás, mint amit az Oscar díj kiosztó gálán szoktunk hallani...)
A pánik leállásával megpróbáltam racionálisan gondolkozni és listát készíteni a teendőkről. Kezdjük a blognál! A neten (hol máshol) és ismerősök körében kezdtem el kérdezősködni, melyek a blog írás, írott vagy íratlan aranyszabályai. A következő választ kaptam egy rendszeresen blogot író baráttól:
  • akkor írj, ha van mondanivalód
  • ne írj 10 mondatnál többet
  • ha lehet illusztrálj, egy-egy jó kép sokat ad a mondandódhoz
  • legyen aktualitása annak amit írsz
  • kapcsolódjon más megjelenésekhez (link, cikk, facebook, weboldal)
  • találd meg az egyéni stílusod, nyugodtan foglalj állást, a személyes vélemény a lényeg
PÜFF neki!!! Az első két javaslatot kapásból meg is sértem, hiszen akkor kell írnom, amikor azt meg kell tennem a témákhoz kapcsolódóan és minimum 7-9000 karaktert kell kreálni ami biztosan több, mint 10 mondat. Az illusztrációval talán nem lesz gond, igyekszem majd kerülni a felesleges képeket, az aktualitás egyenlőre pipa, a kapcsolódást lsd. lent. Az egyéni stílust meg majd kommentelik a csoporttársak.
Na, de, hogy a 2013.02.20-án, a tantárgy keretében megtartott órához is csatlakozzak valamivel. Elhangzott a közös jegyzetelés kapcsán, hogy néhányan meg akarták úszni ezzel a jegyzet készítését. Mivel az órán nem vettem részt, így ezzel a kijelentéssel az utólagos előadás meghallgatás alkalmával szembesültem. Igyekszem nem magamra venni, mint távol maradó ezáltal nem jegyzetelő hallgató, de miért is kellene??? Hiszen én levelezős vagyok, az óra pedig a nappalis csoportnak került meghirdetésre. Mindazonáltal a közös jegyzetből eddig korlátozottan jutottam plusz információhoz, remélem ez még változni fog.
Viszont az felmerült bennem az előadást hallgatva, hogy a tanulást segítő különböző módszerek közül a hallgatók aktív bevonása nem tud megtörténni egy ilyen rögzített képzés során (illetve ezen az órán nem igazán történt meg). Az interaktivitás kerül feláldozásra a technika oltárán? Erre a kérdésre biztosan választ kapok majd a levelezős órákon.
Érdekes volt a generációs különbségekről való gondolat az órai anyagban. Azzal egyet tudok érteni, hogy a fiatalok nem vallják magukat x-nek, y-nak vagy z-nek. Szerintem sokan nem is tudják melyik generációba tartoznak! Én nem akarom magamat egyik skatulyába sem besorolni (ezért is a cím), viszont, ha objektív akarok lenni akkor bizony ki kell jelentenem "x" vagyok. Nem írom le mikor is születtem, akit érdekel nézzen utána a témának (x-y-z-generaciok) és máris behatárolhatja az intervallumot, hogy mikor lehetett a 18. születésnapom. Generációs "bevallástól" függetlenül nekem az a véleményem, hogy a generációk között létezik átjárás, van olyan ismerősöm aki bőven "x" de simán lepipál egy "z"-t a digitális világban. Az már mindenkinek nyilvánvaló, hogy most nem magamról beszéltem. Nem akarok én generációkat átugrani, szeretnék a fent leírt, rám is igaz, felnőttkori tanulási jellemzőknek megfelelően tanulni. Információtudományt a 21. században.



4 megjegyzés:

  1. A bejegyzésben való felvetésed a levelezős képzés és ezen kurzus kapcsán bennem is elindított egy gondolkodást. Én kifejezetten most a BA-s időszakra gondolok, ahol a levelezősök száma kb. 100 fő körül mozog és szintén van informatika tárgy. A hagyományos oktatásszervezési módszerrel, azaz tömbösített órák keretében igen nehezen tudom elképzelni az informatika oktatását, be se férnek annyian a gépterembe egyszerre, csoportbontásra pedig pénz és időhiány miatt nincs lehetőség. Egy nagyobb teremben az oktató meg tudja mutogatni a fontos dolgokat, de ez nem helyettesíti a kipróbálást, a saját felfedezéses tanulást. Ezért nagyon fontos kiaknázni az informatika előnyeit, azaz kihasználni az általa nyújtott eszközöket a tanulás kiterjesztésére, kiszakítására a térből és időből úgymond. Tény, hogy macerásnak tűnik, de még mindig többet lehet belőle tanulni, mintha valaki megmutatná egy kivetítőn, hogy hogyan kell egy blogbejegyzést írni.

    A generációk kapcsán pedig nagyon jónak találtam a példát az X-es illetőről, aki jobban ért a számítógépekhez, mint egy Z-s. Ezt el is tudom fogadni, hiszen természetes, főleg ha valaki X-esként pl. a szakmában dolgozik. Azonban a Z-seknek olyan komparatív előnyök van, hogy ők már ebbe a világba születtek (digitális bennszülöttek), így már kezdetektől fogva erre van huzalozva az agyuk, így később sokkal nagyobb teljesítményekre lehetnek képesek a területen (bennük van a potenciál). Csak kíváncsiságomat tudom kifejezni annak tekintetében, hogy vajon mit hozhat majd a jövő ezen a téren?

    VálaszTörlés
  2. "Na, de, hogy a 2013.02.20-án, a tantárgy keretében megtartott órához is csatlakozzak valamivel" - az egész blogbejegyzésnek erről kellett volna szólnia. Szívesen elolvasnám egy új blogbejegyzésben, hogy mit gondol az előadáson elhangzottakról, pl. az oktatást befolyásoló hatásokról, alapelvekről...

    VálaszTörlés
  3. Azt gondoltam hasznos hallgatói visszajelzés lehet az is ami a bejegyzés elején olvasható. Megerősítésként vagy cáfolatként várnék 1-2 csoporttársi kommentet :)) Egy későbbi időpontban megpróbálok kérésének eleget tenni.

    VálaszTörlés
  4. Érdekes, hogy a tárgy kapcsán bennem is ugyan ez a vezérfonál indult el, beregisztrálni ide, telepíteni azt... és hát valóban azért nem volt egyszerű. Az évfolyamtársak segítsége sokat jelentett a folyamat tökéletesítésében. Azonban úgy érzem, hogy ezen tevékenységek önálló megvalósításával és gyakorlásával sokkal több lettem, új készségeket, megkockáztatom kompetenciákat sajátítottam el. Te ezt hogy látod?

    VálaszTörlés