Az előadást
meghallgatva leginkább az jutott eszembe, hogy saját munkám során hogyan
jelenik meg a sokat emlegetett információs technológia. Apró felnőttekkel
foglalkozom, általános iskola első osztályában vagyok délutános tanító. Amióta
az IKT eszközök alkalmazása szinte kulcskompetenciává vált a közoktatásban, így
a mindennapi életünket teljes mértékben átszövi az új technológia,
szemléletmód. Nem tartom ezt rossz ötletnek, ugyanis így már gyermekkorukban
felkészülnek a gyerekek az internethasználatra, a számítógép helyes
használatára. Mit értek ez alatt? Megtanulják a számítógépet használni olyan
tevékenységek elvégzésére, melyek számítógép nélkül nehezebben/ lassabban
végezhetők el. Ezáltal megérzik az IKT eszközök „segítségét” munkájuk során,
ezáltal a nagy dilemma megoldása már ebben a korban megkezdődik: a túl sok
információ feldolgozására kevés az idő. Ezek a kompetenciák az
informatikaórákon kívül a délutáni foglalkozásokba is beépíthetők bármilyen
kutatómunkába. Szövegek megszerkesztése, képek kicsinyítése, mappák kezelése,
alapvető funkciók, hogy tudják, mit hol találnak. Az internethasználat helyes
szokásai is elsajátíthatóak ebben a környezetben. Ha a pedagógus segítségével
jó stratégiát alakít ki a gyermek már ebben az életkorban, akkor sokkal
könnyebb dolga lesz a jövőben boldogulni. A keresésüket mindig irányítani kell
olyan tartalomforrásokra, melyeket célirányosan meg szeretnénk ismertetni a
gyerekekkel. Miért tartom ezt fontosnak? A mai új technológiás társadalomban
elengedhetetlen feltétel ez, hogy boldogulni tudjanak bármilyen felsőoktatási
rendszerben, illetve a munkaerőpiac bármely területén. Az eddig leírtak alapján
feltehető a kérdés, hogy mégis van-e bennem kétség afelől, hogy az
internethasználat/ számítógép használat korai-e még ebben az életkorban. Ezzel
kapcsolatosan írnám le tapasztalataimat.
Sokszor azon
kapom magam, hogy a mai 7-8 éves gyerekek ilyen-olyan informatikával
kapcsolatos dologban jobban képzettek, mint én. Hamarabb tisztában vannak az
oldalak használatával. Ezt eddig csak az osztály számítógépén vettem észre, de
most, amióta az osztály pályázati pénzből INTERAKTÍV táblát kapott, a
fejlődésünk exponenciálisan megnőtt. Igyekszünk a kolléganőmmel teljes mértékben
kihasználni a tábla interaktív jellegét, hisz mint tudjuk, a tábla nem attól
interaktív, ha tanár interaktívan nyomogatja, hanem bevonva a gyerekeket, közös
feladatvégzés történik, frontálisan kivetítve. Nem tartom igaznak az afféle
állításokat, hogy ezzel a pedagógus munkája kevesebb lesz, hiszen a programok
segítségével ő tulajdonképpen háttérbe szorul és kevesebb a szerepe a tanórán
(ezt nem én találtam ki, szülőktől, kollégáktól hallottam az efféle
hiedelmeket). Olyan fenntartásokat is hallottam ezzel kapcsolatban, hogy a
szülők hiányolják a dokumentációt, azaz hogy ők otthon nem tudják figyelemmel
követni azt, hogy mi folyik az órán. Nem tudom, mások hogyan vannak ezzel, de
úgy gondolom, hogy a fejlesztés a mai világban már nem feltétlenül írásban történik,
hiszen a felgyorsult társadalom alapja az, hogy nagyrészt a manipulatív
tevékenységek tegyék ki a fejlesztések idejét. Ezzel a gyerekek
gondolkodásmódját alakítjuk ki, és nem háttérbe szorulva kibújunk a tanítás
alól. Arról persze senki nem tud, hogy pedagógusként tőlünk is elvár ez az új
technológia olyan kompetenciákat, melyekkel mi is még csak most ismerkedünk,
például, hogy hogyan szerkesszünk élvezhető gyakorlatokat, játékokat a
gyerekeknek, hogy még a fejlesztendő célt is elérjük vele. A tudatos
eszközhasználatot nagyon gyorsan elsajátítják a gyerekek, ilyenkor még a
stratégiák kialakítása példamutatással abszolút átadható.
Ehhez kapcsolódóan, ha az IKT eszközök és az
interaktív tábla a téma, megosztanám az iskolában a kolléganőktől átvett szokásomat,
miszerint napköziben, késő délután a leckeírás és az uzsonna után, az
interaktív táblán mesét nézünk a gyerekekkel. Vajon ez interaktív tevékenység?
Ehhez tulajdonképpen elég lenne egy notebook és egy projektor is. Itt az
információ megosztás kérdése is felmerül a témában, hiszen a meséket a jó öreg
YouTube-ról töltöm be nekik, honnan máshonnan. Mivel a YouTube egy olyan szabad
oldal, ahonnan elvileg bármikor bármennyiszer megnézhetünk egy-egy videót, így
úgy gondolom, hogy ilyen „nagy létszámú” közönség előtti vetítése
engedélyezett. A gyerekek szemlélete nem passzív, abszolút nyitottak erre, a
szülők is legtöbben úgy gondolják, hogy teljes mértékben, nagyon sokoldalúan
kihasználjuk a tábla adta lehetőségeket. Van azonban olyan szülő, akinek ez nem
tetszik, mert ő úgy szocializálta a gyermekét, hogy a nyolc év alatt egy darab
mesét nem látott. Megkért, hogy többet ne. Erre én tulajdonképpen nem nagyon
tudtam reagálni, hiszen pedagógusként nevelő hatású meséket nézünk, amely
persze a kikapcsolódásukat is eredményezi, azaz nem Scooby Doo-t és Pindúr
Pandúrokat, amely tele van agresszióval és rémisztő dolgokkal. Mesehallgatások
alkalmával feldolgozott meséket nézünk meg, magyar népmeséket, Bálint Ágnes
Mazsola és Tádéját, Pumuklit, Kockásfülű nyulat. Teljes mértékben irányítom a
gyermekek igényeit, ízlését, hogy nem csak Gangnam style-t lehet nézni a
YouTube-on. Ez a fajta felhasználása az interaktív táblának természetesen nem
interakítv, de úgy gondolom, hogy ha már adott egy ilyen eszköz a tanteremben,
miért ne használjam ki teljes mértékben? Ezzel kapcsolatban hozzászólásokat
várok az olvasóktól.
Mindenesetre úgy gondolom, hogy a számítógép és az
interaktív tábla használatával ezek a „kisfelnőttek” már úgy érkeznek majd az
új világ kapujába, hogy ez a fajta szemlélet és technológiai tudás az övék
lesz, nem akkor kell majd elsajátítani. Ez csak azért ennyire fontos, mert a
mai világban is észrevehető, hogy minden kezd eldigitalizálódni, szinte minden területen
szükség van alapvető számítógépes ismeretekre.
Kapcsolódván az előadáson elhangzottakhoz, az
oktatási kultúrát befolyásoló alapelvek felfogásom szerint hasonlóan
megjelennek a közoktatásban, mint az andragógia területén, a felnőttoktatásban.
A szubjektív véleményemet azért élezem ki az oktatás ezen területére, mert
eddig itt szereztem tapasztalatokat. Egyetemi éveim alatt ezzel a
technológiával (pl. interaktív táblával) kevéssé találkoztam, és számomra is beigazolódott
az oktatási kultúra passzív szemlélete. Az új oktatási kultúrát meghatározó tényezőkre
- mint információ-megosztás, hozzáférhetőség, közösségi tudásalkotás,
differenciálás, adaptivitás - a gyerekekkel való közös munkámban nagy hangsúlyt
helyezek. Ha teljesítményképes tudást szeretnénk nekik átadni ebben az alapozó
időszakban, ahhoz ez a szemlélet elengedhetetlen. Ki kell alakítanunk a tudatos
hálózathasználatot, meg kell tanítanunk őket gazdálkodni az információval,
mindezt úgy, hogy biztosítsuk az egyéni lehetőségek kibontakozását. A közösségi
tudásalkotás az újfajta kooperatív csoportmunkák során természetessé válik,
hiszen együttműködve közös tudást, produktumot hoznak létre. Zárásképpen, én
úgy gondolom, hogy megfelelő adaptivitással, alkalmazkodással a konzervatív
oktatási szemlélet megváltoztatható. Ha a gyerekek IKT-támogatott oktatási
rendszerhez szoknak már kisgyermek korban, a későbbiekben könnyebben veszik az
akadályokat. Nem kell félni a gyerekek elszemélytelenedésétől, „kockulásától”,
hiszen tapasztalati úton, egy kis segítséggel csak a javukra válhat ez az új
szemléletmód.
Most egy kicsit vissza kell tartanom magam és tudatosítanom, hogy andragógiai kurzus termékét olvasom, de nagy a kísértés, hiszen a másik szakom a pedagógia és nagyon szívesen elbeszélgetnék a fent megfogalmazott tapasztalatokról, mert nagyon érdekesnek tartom őket.
VálaszTörlésKicsit tovább terelve a szót... én is fontosnak tartom, hogy a gyerekek, "kisfelnőttek" megfelelően szocializálódjanak ebben a világban, mivel ahogyan az már több órán is előjött, a tudatos, felelős felhasználás elengedhetetlen és ez csak fokozottabb lesz a jövőben is szerintem. Fontos ezt már kisiskolás korban is megalapozni, hogy a jövőben természetes legyen.
Kíváncsi lennék, hogy pontosan milyen módszerekkel, eszközökkel, elvekkel készítik fel a diákokat arra, hogy majd felnőttként helytálljanak egy digitális társadalomban. Tehát, hogy a mesenézésen, az interaktív tartalmakon kívül, megvalósul-e egyfajta szocializációs jellegű fejlesztés is a területen, és ha igen,akkor hogyan?
Teljesen egyetértek veled abban, hogy nagyon fontos, hogy a gyerekeket már kiskoruktól kezdve szoktassuk az IKT környezethez. Mint andragógus, hogyan képzelnél el egy pedagógusoknak szóló továbbképzését, mely a digitális eszközök használatának megtanulásával az oktatási folyamatot pozitív irányban támogatja? Úgy gondolom, ahhoz hogy a gyerekek korai oktatása ezen a területen elkezdődhessen már a közoktatásban, nem csak szemléletváltásra, de oktatói attitűd váltásra és szakértelem kialakítására is szükség van.
VálaszTörlés