2013. február 25., hétfő

Ne a számítógép rabja legyünk

-->

Ne a számítógép rabja legyünk, hanem “Ő” szolgáljon ki minket!


Különösen nagy várakozással tekintettem az Információtudomány és média a XXI. század elején című kurzus elé. Már az indulás is rendhagyó módon kezdődött, hisz a Tanár úr Facebook csoportot hozott létre, hogy a hallgatókkal szinte folyamatosan tarthassa a kapcsolatot illetve a zárt kör tagjai is informálhatják egymást igény szerint. Ez sokszor elősegítette a felmerülő problémák gyors, együttes megoldását.
Mikor megkaptuk a kurzusról és követelményeiről a kiírást, beindult a kérdések áradata. Megtapasztalhattuk az online órának azt a részét, ami nem elszemélyteleníti az ilyen formájú oktatást, hanem összehozza a csoportot. De ez még nem volt elég. E mellett az egyéni tanulást is szolgálta, hisz már a kurzus leírásában is rengeteg olyan kifejezéssel, információval találkoztam, amelyhez elő tanulmányokat, kutatásokat kellett végeznem, hogy megértsem illetve teljesíteni tudjam a feltételeket. Ebben sokat segített Dan Schawbel könyve a Web 2.0-ról, amit akkoriban kezdtem olvasni. Itt szinte minden kérdésemre választ kaptam. Megtudtam, hogy a Secondlife-ban szereplő avatar-omnak milyen hasznát vehetem az életvezetésem és a munka keresésem során.
“ Az avatar olyan kisméretű kép, amely online közösségekben egyéni megjelenést biztosít számunkra. Egy szó mint száz, az avatar része személyes márkánk online megjelenésének.”
Itt használhatjuk saját fényképünket, amivel könnyebben azonosíthatnak bennünket. Használhatjuk blogkommentben, amikor a kommentelésre használt email címünkhöz fotónkat is hozzárendelhetjük.
Itt tudtam meg, hogy a podcast segítségével, hogy tudok prezentációt tartani a világhálón az Ustream.tv-n keresztül. / De ezt még fejlesztenem kell./
De hogy kötődik mindez a kurzushoz?
Eddig sokan azt hangoztatták, hogy a számítógép és az internet tönkreteszi az emberi kapcsolatokat, elszemélytelenít és butít. Környezetemben élőkkel együtt én is csak ezt vettem észre, nem láttam tovább a magam ellenzőjénél, pedig különösen kisebbik gyermekemnél megtapasztaltam, hogy az internet helyes használata mennyire elősegíti az információ megszerzését és a tudást. Ő szinte csak ezt a forrást használja itthon, sokszor előmenetele céljára is. Ha valamit nem tud, nem ért, a megfelelő fórumot felkeresi és ily módon teszi fel kérdéseit .Addig próbálkozik, amíg választ nem talál kérdéseire és meg nem oldja az általa kirótt feladatot. Ő főleg informatika, programozáskör kérdéseit oldja meg a hálózat segítségével. Így tanul, fejlődik és a hasonló érdeklődési körrel rendelkezőkkel alakít ki kapcsolatot a világ minden pontjával. Természetesen főleg a szakmai nyelvet, az angolt használja. Így több irányban is fejlődik. Sőt többször a keresés folyamán más területekbe is belebotlik és érdekes cikkeket talál a világ különböző területeiről, újdonságokat fedez fel és ezzel tudását illetve sokszínűségét is bővíti.
Ebből a példából is jól látható, hogy a megfelelő irányítás és kontroll mellett mennyire hasznos lehet a világháló.
Ahogy az előadásban megemlítette a Tanár úr nagyon fontos az információ és időgazdálkodás. Az informatika oktatásában ez lehetne az egyik legfontosabb cél. Gyermekeinket megtanítani a helyes használatára, hogy ne csak chat-telésre használják és legfeljebb a Wikipédiát használják, mikor a tanár kiad egy kutatási anyagot, hanem tanulják meg úgy használni a számítógép minden funkcióját, hogy az a saját előmenetelüket szolgálja. Azaz használjuk ki, hogy szívesen “lógnak” a gépen. Itt jöhet be az irányított tanulás, érdeklődésének felkeltése és főleg a motiváltság. Ha ezekre időben felhívjuk a figyelmét, akkor elvárhatjuk később, hogy egy életen át igénye legyen a tanulásra. A saját előmenetelének irányítója és szakmai tudásának naprakész ismerője legyen.
Meg kell tanítani mindenkit, hogy a saját egyéni tempója, igénye szerint alakíthassa előmenetelét.
Andragógusként különösen fontos, hogy tudjuk és ismerjük az online adta lehetőségeket, hogy megfelelően és személyre szabottan segíthessünk a hozzánk forduló embereken. Így több emberhez is eljuthatunk, de szükség esetén személyesen is megmutathatjuk a XXI. század új irányzatait a saját életvezetésben. Tanítsuk meg őket a saját életük irányítójává tenni, hogy ne legyenek annyira kiszolgáltatottak.



4 megjegyzés:

  1. Andragógusként mit tud tenni a közösségi tudásalkotás alapelv társadalmi érvényesítéséért? Milyen kockázatokkal kell számolni és hogyan készül fel ezek leküzdésére?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogy blogomban is említettem az online-lét új formája a tanulásnak és az ismeretszerzésnek. Itt a tagok a saját igényük és tempójuk szerint haladhatnak és építkezhetnek.A felnőtteknek a mai világban rengeteg helyen kell helyt állni. Online kurzusok létrehozásával tovább fejleszthetjük őket, de ők ezzel párhuzamosan személyes tanulási módokat és tempót is ki tudnak alakítani. Saját igényüknek megfelelően szerezhetik be tudásukat és fejleszthetik tovább magukat. Így senki sincs a másikhoz kötve, de mégis képes az új ismeretek hasznos feldolgozására.
      Természetesen jó, ha személyes konzultációt is biztosítunk, hogy ezzel is csökkentsünk a nem tudás, félreértés kockázatát. Majd a végén lehetséges a megszerzett tudás felmérésére, elismertetésére és meg lehet beszélni a tovább lépési lehetőségeket.Itt az andragógus leginkább tutorként vagy mentorként van jelen biztosítva a validálódás esélyét.

      Törlés
  2. Bennem olyan kérdések merültek fel a bejegyzés olvasása közben, hogy a számítógép-felhasználási hajlandóság ("szeretnek lógni a gép előtt") kiaknázása során az irányított tanulás elve a véleménye szerint hogyan hat abba az irányba, hogy felkeltse az érdeklődést és a motivációt és megszerettesse a tanulást?
    Én inkább az andragógiából is ismert önirányított tanulás (lásd az INFED cikket - amit egyébként minden andragógusnak ajánlok - : http://www.infed.org/biblio/b-selfdr.htm) elméletére helyezném a hangsúlyt, mivel az ön által felsorolt példák inkább egyfajta informális tanulás képét jelentik számomra, nem feltétlenül és kizárólag tudatos folyamatokat és direkt hatásokat. A kérdés számomra az, hogy ezt az informális tanulást hogyan lehet kiaknázni?

    VálaszTörlés
  3. Részletesen leírtad, hogy te hogyan jártál után a különböző információknak, melyek a kurzus teljesítéséhez szükségesek. Én szintén így tettem. Azt gondolom, hogy a "learning by doing" módon elsajátított ismeretek jobban beépülnek tudatunkba. Szerinted a formális oktatás során a Web 2.0 eszközökkel ezt, hogy lehetne serkenteni?

    VálaszTörlés