2013. február 25., hétfő

Ami az enyém, miért kellene megosztanom másokkal?




Az első előadás témájaként az oktatási kultúra változását taglaltuk. Szó esett többek között az információ-megosztásról is, és már akkor eldöntöttem, hogy nekem erről a témáról írnom kell. Megosztás, ez a szó napjainkban - úgy gondolom- szorosan összekapcsolódott a mindenki számára ismert közösségi média egyik legnépszerűbb felületével, a facebook-al. Ezen az oldalon megoszthatunk videókat, fényképeket, mások bejegyzéseit, idézeteket, verseket, bogbejegyzéseket. Bármit, amit úgy gondolunk, hogy mások számára is érdekes lehet, de még inkább, szeretnénk, ha kiderülne, hogy számunkra érdekes. Az alábbi ábra számomra jól tükrözi azt a problémát, amit felvetnék a témával kapcsolatban, bár csak a facebook tekintetében illusztrálja a megosztásokat, ami nem feltétlenül baj, hiszen napjainkra ez az a felület, amit szinte mindenki kivétel nélkül használ.

Látható, hogy az értékközvetítő információk, így az iskolával kapcsolatos dolgok, hírek, vagy könyvek, sokkal kisebb százalékban kerülnek megosztásra. A vicces dolgokat, egy-egy zenei videót, fényképet nagyobb valószínűséggel osztunk meg társainkkal, mint a hasznosabb, minőségében magasabb dolgot. Mi lehet ennek az oka?  A harvardi egyetem kutatói kimutatták, hogy létezik egy kémiai vegyület, - a dopamin - amely az agyban felszabadul, amikor megosztunk valamit másokkal a világhálón. A dopamint boldogsághormonnak is szokták nevezni, hiszen termelődése folyamán boldogságot, elégedettséget vált ki. Ugyanaz a vegyület, amely akkor szabadul fel, amikor magunkról beszélünk. (link) Az ember tehát önimádó, olyannyira, hogy saját gondolatait azonban nem szívesen tárja a világ elé. Szeretünk, tehát megosztani olyan dolgokat, ami másokból irigységet, csodálatot, érdeklődést válthat ki, tehát a szakmai érdeklődésünk, munkánk, tanulmányaink tekintetében nem beszélhetünk erről.
Az előadás során azonban a saját jegyzet megosztása, mint probléma merült fel. Miért osztunk meg előbb akár egy cicás videót, sőt egy a nyaraláson készült bikinis fotót, mint egy általunk készített szellemi terméket, amely egy a területen szakértő oktató előadására reagál? Minek a következménye, hogy nem szívesen, vagy csak fenntartásokkal adunk oda füzetet, tételsort társainknak? Meg kell mondanom én is ebbe a csoportba tartozom; amivel én dolgoztam, tehát gondolkoztam rajta, azt nem szívesen adom át olyannak, akinek kevesebb munkája volt benne. Ellenkező esetben azonban rosszul esik, ha valakitől nem kapom meg a jegyzetét. Alapvetően tehát egyfajta emberi ösztön az, hogy kevés esetben készül közös jegyzet. A tudásbirtoklás és információféltékenység, mint az előadás során általam halott új fogalmak megállják tehát helyüket.  Véleményem szerint az is meghatározó tényező lehet, hogy nem szeretnénk, hogy gondolataink miatt lenézzenek, megszóljanak. Mi történik, ha valaki nem ért egyet azzal a jegyzetelési szokással, amit az évek folyamán megszoktam, ha valamit rosszul értelmeztem. Félünk tehát a megjegyzésektől, a visszajelzésektől is. És vajon mennyire van szüksége a közösségnek éppen az én jegyzetemre? A közös jegyzetelés, tehát számos korlátba ütközhet.
Számomra további korlátozó tényező - egy a Tanár Úr által szintén pozitívumként említett dolog- a digitális lábnyom. Amennyiben valami olyat töltünk fel, ami minőségi, tudományos, az csak előnyünkre válhat, azonban még nem érzem magam szakmailag annyira felkészültnek, hogy ezt megtehessem. Személy szerint nem szeretem, ha könnyen megtalálható vagyok az interneten, ha a nevem megjelenik a google-ben. Igyekszem a közösségi oldalon minél kevesebb információt, képet, minél kisebb körben megosztani magamról, nem használok más megosztásra alkalmas felületet. Ez valójában egyéni, személyes probléma, azt sem tudom, hogy változtatható-e ez a felfogás. Valamint, véleményem szerint ebben a kontextusban is beszélhetünk egyfajta elszemélytelenedésről, hiszen korábban, ha egy tudományos diszciplínát, szakmai véleményt formáltak, az legtöbbször szakmai lapokban, tanulmányokban, könyv alakban jelent meg, manapság azonnal feltölthetjük az internetre, ahol elolvassuk, jó esetben emlékezünk is rá, a feltöltő személye azonban legtöbbször elfelejtődik. Az egyre több információ miatt pedig egyre elenyészőbb lesz az olyan információ, amit mi magunk teszünk közzé és teljesen új felfogást tartalmaz. Az információ gyarapodás miatt pedig, nem minden esetben találjuk meg azt, amely a legrelevánsabb keresésünk szempontjából, így a mennyiség a minőség rovására mehet.
Az internet rengeteg lehetőséget nyújt arra, hogy megosszuk/feltöltsük/megjelenítsük gondolatainkat. Személy szerint a Google dokumentum szolgáltatását nem nagyon használtam ez idáig.  Egyelőre még nem látom az értelmét a dolognak, a célját mindenképp, illetve azt is felfogom, hogy így egyszerűbb a tanulás, közösségkovácsoló hatása is lehet, azonban számomra kissé idegen a dolog. Nem látom át, hogyan működhetne hatásosan milyen előnyünk származik belőle? Saját jegyzetből mindig is könnyebben tanultam, de lehet, hogy ez is csak megszokás kérdése.
„Nem technológiai, hanem szemléletmódbeli változás kell” Azonban ha nincs meg a technológiai háttér, mi alapján változzon meg a felfogásom? Éppen ezért következő probléma, hogy hiába élünk a 21. században, hiába vagyunk információs társadalom, az eszközök hiánya, vagy inkább már a korszerű eszközök hiánya mindenképpen nehézséget okoz. Tehát hiába van nekem mobiltelefonom, ha nincs internet elérhetőség rajta, ha az korlátozott, lassú. Személy szerint nem is preferálom. Van egy laptopom, otthon wifi, a munkahelyemen számítógép, nem villanyoz fel a tudat, hogy a tanteremben is használni illik/ kell. Felgyorsult világunkban jó egy kicsit lelassulni és visszatérni a jó öreg, krétapor szagú tanterembe, belesüllyedni egy kényelmetlen fatámlás székbe és élvezni, hogy azért van ami nem változik ilyen könnyedén. Ezzel valószínűleg sok ráncos homlokot varázsolok olvasóim arcára, és valóban, én magam sem tudnék internet, facebook, e-mail nélkül élni, a tanulás területén azonban egyelőre a hagyományos dolgokat, a régimódi felfogást preferálnám, ha minden igaz ez a fajta nézőpontom meg fog változni a félév végére?!

7 megjegyzés:

  1. Érdekes gondolatokat fejtegetsz a blogbejegyzésben, azonban azt szeretném megjegyezni, hogyha beillesztesz egy ábrát, akkor érdemes azt is magyarosítani, szerintem úgy jobban mutat. Másrészről pedig a beillesztett ábrát te készítetted? Vagy ha nem, akkor hiányolom a forrásmegjelölést. Ugyanez érvényes egyéb gondolatokra is, pl. szívesen utánanéztem volna az említett harvardi kutatásnak, vagy hogy honnan származnak a dopaminról írt sorok. A dopamin kapcsán említed, hogy "szeretünk megosztani olyan dolgokat, ami másokból irigységet, csodálatot, érdeklődést válthat ki, tehát a szakmai érdeklődésünk, munkánk, tanulmányaink tekintetében nem beszélhetünk erről". Én ezzel nem értek egyet. Már azzal az általánosítással sem, hogy az ember önimádó és hogy az általad említett okok állnak a megosztás hátterében (irigység, csodálat, érdeklődés kiváltása) - de ha erről olvastál egy érdekes, reprezentatív kutatást, akkor azt szívesen venném. Szerintem sok minden más állhat a motiváció tekintetében a megosztások mögött, illetve én úgy gondolom, hogy ha a te gondolatmenetedet követjük, a szakmai érdeklődésben és a munkánkban is bőven találunk olyat, ami irigységre adhat okot. Közben látom, hogy az általad használt linken megtalálható egy kutatás nagyon rövid kivonata, ahol elérhető maga a kutatás is, de amint az a dokumentum is felhívja a figyelmet, illetve a kutatásból is látszik, nem szabad ennyire általánosítani. Egyetértek, hogy vannak ilyen aspektusai a dolognak, de más oldala is van, ezt is érdemes figyelembe venni.

    A másik dolog, amin elgondolkoztam, a bemásolt diagramon, ahol ki is emeled, hogy szívesebben osztunk meg "vicces dolgokat, egy-egy zenei videót", mint hírértékű dolgokat, információkat, stb. Nos, a diagramon csupán az szerepel, hogy videók megosztása. Nyilván én is nagyon jól tudom, hogy ez általában azt jelenti, hogy vicces vagy zenés videók... de itt is azt kell mondanom, hogy van másik oldala is, nem csak ilyen videók vannak. Vannak oktató videók, vannak pl. streamek, akár a kurzusunkhoz kapcsolódó videó, vagy a TED videók is nagyon informatívak és tanulságosak tudnak lenni.

    A végén azt állítod, hogy nincs meg a technológiai háttér, hogyan legyen így meg a szemléletmód? Utána pedig nagyjából bebizonyítod, hogy mégiscsak megvan a technológiai háttér (van laptop, wifi, számítógép stb. DE mégis jobban preferálod a ... ), csak a motiváció, a hajlandóság nincs meg hozzá, mivel mást jobban preferálsz. Kíváncsi vagyok, hogy a félév végére hogyan alakulnak majd a blogbejegyzéseid, hogy valóban lesz-e ilyen szemléletmódváltás.

    VálaszTörlés
  2. Megpróbálok minden felvetésedre reagálni,ha valamit kihyagtam, kérlek jelezd! :)
    A szövegben többször hangsúlyoztam, hogy minden amit leírok a saját véleményem, az ábra, illetve a kutatás, csak egyfajta önigazolás. Nem olvastam túlságosan utána a dolognak, hiszen nem egy szakmailag kifogásolhatatlan bejegyzést szerettem volna elkészíteni, így a két "bizonyítékot" is csak szemléltetésként használtam. Az ábránál, valóban lemaradt a forrás megjelölése, amit most pótolnék is (http://uxlabs.pl/wyrwane-z-kontekstu-facebook-sharing-and-caring/)
    Az, hogy olyan dolgokat osztunk meg, ami másokból irigykedést, stb vált ki, szintén a részemről tett általánosítás, én, személy szerint a környezetemben ezt tapasztalom, és nem védem magam sem, legtöbbször az én célom is ez. A szakmai dolgok megosztását szorosan a közösségi oldalhoz kapcsolódóan írtam, úgy gondolom, ezen a felületen, hiába osztunk meg ilyesmit, annak nem lesz érdeklődése (kivéve, ha valamilyen szakmai fórumról van szó), és ien, ezzel válaszoltam a másik felvetésedre is, hogy vannak más jellegű videók, azonban az valamilyen kötött formában jelennek meg (lásd a mi facebook csoportunkat). Az csak jó dolog, ha a te ismerőseid ilyesmiket is megosztanak, én nem igazán tapasztaltam még ilyet.
    Az utolsó bejegyzéssel pedig valóban kicsit ellentmondásba kevertem magam, (bár megjegyeztem, hogy én sem tudnék ezek nélkül élni), de használom őket, mert kötelező (munkában, iskolában), illetve a szórakozásra, akkor pedig már nem beszélhetünk minőségi felhasználásról. Valóban egyfajta motiváltság hiányát érzem én is magamon, de igyekszem leküzdeni, hiszen a kurzuson is a gyakorlati feladatmegoldást választottam :)

    VálaszTörlés
  3. jajj a kisebbfajta vehemenciám miatt kimaradt egy-két betű pár szóból:)

    VálaszTörlés
  4. Katalin, a közösségi tudásalkotáshoz milyen korszerű technológia nem áll rendelkezésre? Mi lehet a valódi oka annak, hogy a wikipédián az andragógia szócikket az előző évfolyam hallgatói hozták létre és érdemben kb. fél évvel ezelőtt bővült? Andragógusként mit tud tenni azért, hogy az intézményesült oktatás mellett kialakuló egyéni tanulási környezete korszerűbbé váljon?

    VálaszTörlés
  5. A közösségi tudásalkotáshoz, - amennyiben az elektronikus formában történik- szükséges korszerű eszközök: megfelelő minőségű, felszereltségű számítógép/laptop, megfelelő memóriával, programokkal, gyors internetkapcsolattal, mobiltelefon, esetleg táblagép internetkapcsolattal szükséges, hiszen ha az előadáson akarok jegyzetelni, oda nem tudok egy asztali számítógépet magammal vinni, így szükségem van egy kisebb eszközre, ennek azonban anyagi vonzata is van. Van mobiltelefonom wifi kapcsolattal, de azt nem tudom mindenhol elérni, és mivel nem a legmodernebb okostelefonról van szó, iszonyat lassú, idegtépő.
    Az andragógia szócikk problémájához annyit fűznék hozzá, hogy én is, mint szerintem sokan mások, csak információkeresésre használjuk a wikipediát, és nem szócikkek készítésére. Ez egyfajta információhiány, hiszen sokan nem használják ezt a részét a szolgáltatásnak. Az andragógia fogalmára véleményem szerint a mai napig keresik a megfelelő tudományos diszciplínát.
    Az, hogy az én környezetem korszerűbbé váljon folyamatosan teszek, hiszen használom az internetet, igyekszem ebből a tantárgyból is a gyakorlati részt elkészíteni, ettől még nem leszek motiváltabb a korszerű környezetre. Felötlött bennem az a dolog, hogy érdemes lenne az ehhez hasonló tárgyakat korábbi évfolyamon is bevetni, vagy már esetleg a BA-n, illetve olyan nyílt, korosztálytól független konferenciák, előadások szervezése, amelyen az ehhez hasonló témák kerülnek megbeszélésre.

    VálaszTörlés
  6. A mobil eszközök csak akkor szükségesek, hogy ha a közösségi tudásalkotást leszűkítjük a szinkron kommunikációs helyzetekre, de én is megkötést nem mondtam az előadásban. Példaként a wikipédia és a google dodokumentum került elő. Egyikhez sem szükséges gyors internet, mivel egyszerű formátumokról van szó, nagyrészt szövegekről, vagyis egy átlagon aluli gép is elegendő. A google dokumentumnál nem csak élőben lehet jegyzetelni, hanem az előadást meghallgatva be lehet kapcsolódni a közös szerkesztésbe.
    Mi lehet az oka annak, hogy csak információkeresésre használják a wikipédiát? Andragógusként mit tud tenni a munkája során azért, hogy a wikipédia valódi funkciója érvényesüljön? (a válaszhoz nyugodtan használja fel az előadást) Ha az andragógia fogalma nem egyértelmű, akkor pláne jó terep lehet a wiki szócikk szerkesztése. Mi az akadálya annak, hogy saját tudásukkal bekapcsolódjanak ebbe? Szerintem az ELTE andragógus hallgatóknak ez feladata kell legyen. A tárgy képzésben elfoglalt helyzete, illetve a tárgyról való gondolkodás tipikus a hallgatók körében :) Kérem keressen rá a weben olyan konferenciákra, előadásokra, ahol ezek a témák előkerülnek és válaszban linkelje be ide, amiket talált.

    VálaszTörlés
  7. Érdekelne, hogy ahogy írod "Igyekszem a közösségi oldalon minél kevesebb információt, képet, minél kisebb körben megosztani magamról, nem használok más megosztásra alkalmas felületet." - miért nem próbálkozol meg azzal, hogy pont, hogy elkezdesz megosztani információkat? Pl. a kurzussal kapcsolatban. Belegondoltál már, hogy vajon milyen reakciókat váltanál ki ismerőseidből? Esetleg milyen változásokat, plusz információkat idézhetnél elő?

    VálaszTörlés