2013. május 19., vasárnap

Konnektivizmus. Reflektálás az utolsó előadásra, valamint a félév tevékenységére


Utolsó bogbejegyzésemben az utolsó előadás témájára, a konnektivizmusra reflektálnék. Bevallom nehezen vettem rá magam e téma feldolgozásának. Kutatás közben pedig, csak még inkább belebonyolódtam. Erős kötések, gyenge kötések, skálafüggetlenség, hálózatok. Hol is vagyok, mit is tanulok éppen? Fizikát, vagy oktatásmódszertant? Úgy érzem ez a fajta módszer kissé messze áll tőlem, de lássuk mire jutottam!

A konnektivizmusról nem most hallottam először, a tanuláselméletek kapcsán már tanultam a fogalomról.  A konnektivizmus, mint tanuláselmélet a hálózatelméletek pedagógiai megvalósulását jelenti, így az informatika, pedagógia és hálózatkutatás metszéspontja. Az elmélet alapján a tanulás ezzel a módszerrel a folyamatos információcserén alapul IKT hálózatokat és eszközöket felhasználva, más tevékenységekhez kapcsolódóan.  Korábbi tanulmányaim során halottam a konnektivizmus jelmondatának nevezhető, következő három szót: Olvass!- Alkoss!- Oszd meg! Az ilyen típusú tanulás alapvető egysége tehát az információmegosztás, a közös tanulás és gondolkodás. Az alábbi ábrán (Kulcsár Zsolt előadásából) a különböző tanuláselméletek jellemzőit tanulmányozhatjuk a konnektivizmus egyik „atyja” George Siemens nyomán.
 Az előadás során a konnektivizmus leginkább, mint új oktatásmódszertan lett bemutatva. Ebben a tekintetben is a  ~ az új technológiai vívmányokat, valamint a hálózatot használja fel az oktatási módszerében. Kitűnik tehát, hogy akár tanuláselméletről, akár oktatásmódszertanról beszélünk, mindenképpen központi szerepet kapnak a hálózatok, mint a tanulás eszközei, hiszen más elnevezéssel, a hálózati tanulás leginkább a hálózatelméletekre épít. Bizonyára mindenki ismeri azt a törvényszerűséget, miszerint bárki kapcsolatba hozható bárkivel csupán hat fő ismeretsége által. Ezek alapján az én ismerősömnek az ismerősének az ismerőse és így tovább, akár az amerikai elnök ismerőse is lehet. Ezek az ismeretségi körök pókháló szerűen kapcsolódnak egymáshoz és bizonyos helyeken csomópontokba rendeződnek.  Az oktatásban ezek a csomópontok legtöbb esetben az oktatót jelenthetik, hiszen ő áll a középpontban, ő adja át az oktatási anyagot, vele minden diák tarthat kapcsolatot. Ezen kívül a diákok egymással is kapcsolatokat alkotnak, így olyan kapcsolódási pontok alakulhatnak ki, melyeken az információk akadály nélkül áramolhatnak. A konnektivista oktatási módszernek ez lehet az egyik legnagyobb előnye. Természetesen ezekben a hálózatokban vannak erős és gyenge kötések. Úgy gondolom az erős kötések mindenképpen közelebb helyezkednek el a csomópontokhoz, és igyekeznek folyamatosan egyre több kapcsolódási pontot kialakítani. A gyenge kötések távolabb helyezkednek el, adott esetben egyre messzebb kerülnek, és le is szakadhatnak.


Számomra a hálózatok másik nagy jellemzője, a skálafüggetlenség is idegen fogalomnak tűnt.  Ez szintén fokozódott, mikor a wikipédián kutakodtam ez ügyben; „Egy komplex hálózat skálafüggetlen, ha benne a fokszámeloszlás hatványfüggvényt (Yule–Simon eloszlást) követ”.  Természetesen sarkított a megfogalmazás, hiszen ez inkább tudományos oldalról közelíti meg a meghatározást. A skálafüggetlenség az én olvasatomban azt jelenti, hogy a hálózat több nagyobb csomóponttal rendelkezik és ezekből alakulnak ki a leágazások. Ezek nem véletlenszerűen jönnek létre, hanem a már alapvetően több kapcsolattal rendelkező csomópontok nagyobb eséllyel kapcsolódnak újabbakhoz azokkal szemben, akik kevesebb elágazással rendelkeznek. Ilyen hálózatok megjelennek a természetben is, de mesterségesek is előfordulnak, így a szociális hálók, az interneten a honlapok hálózata, Antal Miklós fizikus a légi-közlekedést is ebbe a kategóriába sorolja. Az ilyen hálózatok további jellemzői, hogy viszonylag jól  reagálnak, néhány kisebb csomópont kiesésére, leválására, azonban, ha központi csomópont szűnik meg, a mi esetünkben lehet ez az oktató, akkor a hálózat nem tud önmagában tovább működni, szétesik, eltűnik.

Antal Miklós más megközelítésben illesztette be a hálózatelméleteket a tanulás fogalmába. Ő nem a személyek, hanem a gondolatok hálózatáról beszélt, amelyek nem fogalmak és meghatározások, hanem az eddigi életünk során elraktározott állítások. A tanulási folyamat pedig, amikor újabb csomópontok születnek, vagy néhány gondolati pontot összekötünk. Ez az úgynevezett állításközpontú- megközelítés.  Véleményem szerint ez a meghatározás is megállja a helyét.

Az is mindenki számára ismerős lehet, hogy a kapcsolatok mennyire fontosak a mai világban, leginkább az álláskeresés, karrier, és munka világában. Vajon a tanulásban is ennyire kiemelt szerepet játszana, mint ahogy azt a konnektivizmus mutatja? Szkepticizmusom valószínűleg továbbra is a tanulás hagyományos formájának berögződése okozza, miszerint a tanulás legtöbb alkalommal magányos tevékenység, az oktató leadja az anyagot, amiből aztán felkészülök, bizonyítom a tudásomat és a folyamatnak vége is. Azonban a kurzus során megtanultam, hogy ez nem ennyire egyszerű, hogy vannak ennél jóval átgondoltabb, korszerűbb módszerek és alkalmazások, melyek épp olyan, esetleg nagyobb hatékonysággal működhetnek, így tehát a konnektivizmus lehetőségét sem szabad elvetnem, csak azért mert nem volt még benne részem.

Természetesen a módszernek hátránya is lehet, hiszen amennyiben egy-egy kapcsolódás nem túl erős, illetve ha valaki nem tud a hálózatba teljes mértékben bekapcsolódni, az soha nem lesz a hálózat teljes értékű tagja. A Tanár Úr szemléletesen egyfajta futóversenyként jellemezte ezt a folyamatot. Felmerült bennem a kérdés; amennyiben valaki valóban nem rendelkezik egy ilyen tanfolyam megkezdésénél a megfelelő technikai felszereltséggel, motivációval és elmarad a többiektől, időközben azonban korszerűsíti a technikai hozzáférését, esetleg a motiváció súlyozottan megjelenik, nem jelentheti-e azt, hogy (képletesen) felpattan egy autóra, amelynek segítségével beérheti a többieket, így velük futhat a jövőben. Létezik-e vajon ilyenfajta mentőöv, vagy „aki lemarad, kimarad” megközelítés mindenképpen érvényesül?

Ugyanakkor hallhattunk az álkonnektivizmus problémájáról is. A konnektivizmus alapvetően nehezen meghatározható fogalom, a tanulás folyamatában talán még bonyolultabb követni, éppen ezért létrejöhetnek olyan csoportok, amelyek a hálózatalapú tanulás csak bizonyos jellemzőivel bírnak és már konnektivizmusról beszélnek.

Nem feledkezhetünk meg ennél a témakörnél sem a megfelelő technikai háttér fontosságáról, hiszen a konnektivista tanulás nem valósulhat meg elektronikus eszközhasználat nélkül.  Jelenleg ez nem csak számomra, de sokak számára is a motiváltságot lecsökkentő tényező lehet. Személyes példaként említeném meg a félév során szerzett tapasztalataimat. Ekkor derült ki számomra az is, hogy az sem mindegy milyen típusú böngészőt használ az egyén. Személy szerint az Operát használom a mindennapokban, a kurzus gyakorlati teljesítésének során azonban leginkább a Google saját böngészője, ami kompatibilisebb volt mind a blog szerkesztésénél, mind a közös dokumentum, vagy a google docs-ban készített prezentációk alkalmával. Úgy vettem észre a böngészőnek kicsivel nagyobb a gépigénye, ami másnak valószínűleg fel sem tűnik, az én laptopom azonban érzékelte, és néha akadozott a munkafolyamat, ennek ellenére pozitív élményekkel gazdagodtam, hiszen elkészítettem életem első –talán mondhatom azt, értékelhető- blogbejegyzéseit, podcast-eket készítettem (melynek készítési folyamata okozott némi feszültséget J), valamint virtuális csoportfoglalkozásokon is részt vehettem. A kezdeti bizonytalanságom és negatív hozzáállásom azonban mindenképpen változott.  Visszaolvasva az első bogbejegyzésemet, mára már teljesen másként látom a dolgokat. Úgy gondolom a közös jegyzetelésnek is nagy előnyei és haszna lehet. A közös gondolkodás és a közös tanulás is lehet izgalmas és eredményes. A hagyományos tanulási módszerektől pedig igencsak eltérő elektronikus, virtuális, hálózatos tanulási utak egészen izgalmasak, úgy érzem a jövőben szívesen kipróbálok majd egy-egy ilyen típusú kurzust.

források:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Hálózatalapú_tanulás




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése