2013. május 5., vasárnap

Digitális nemzedékelméletek - Első hullám, avagy az Y generáció


Digitális nemzedékek - Second Life óra
2013.március.13-ai óra nyomán


Az volt a feladat, hogy a virtuális óra előtt készíteni kellett egy ppt-t, amit aztán az órán előadtunk és megvitattuk a véleményünket a többiekkel. A következőkben leírom röviden mit mondtam a diáim mellé a többieknek és írásban is válaszolok az órán elhangzott kérdésekre.

A PPT-m itt található:

Előadásom rövid leírása:

1. dia: Digitális nemzedékelméletek
Első hullám, avagy az Y generáció
Kamjén Brigitta
Andragógia MA, levelező
2012.03.18.

2. dia: A spekulatív elméletek bukásának beteljesülése én magam vagyok, mert '89-ben születtem, mégsem használom professzionális szinten a web 2.0. eszközöket és nincs semmilyen "szuper képességem", mint ahogyan azt a spekulatív elméletek előre vetítették.

3. dia: Tehát ahogy órán is elhangzott a digitális nemzedékelméletek alkotói Y generációnak nevezi azokat, akik 1980-1995 között születtek és azt gondolják/gondolták, hogy komoly kihívást fognak jelenteni az X. generáció számára. Még pedig azért, mert ők már gyermekkorukban találkoztak az internettel, és így ők jelentik a digitális nemzedék első hullámát. Továbbá, hogy minőségileg új szintet képviselnek a hírnöknemzedékhez képest.

Véleményem szerint azonban ez a 10-15 évenkénti bontás nem megfelelő. Mert például van egy ismerősöm, aki '86-os születésű, mégsem ért a számítógép és az internet világához ellentétben az öccsével, aki '88-ban született. Ezért szerintem az Y generáció időintervallumát is lehetne tovább bontani, hiába nem fejlődött olyan gyorsan akkoriban a technológia. És itt kitűnik az, hogy igen a szociális háttér is fontos, de nem csak az számít, mert két testvér között is van különbség, mint ahogyan a példám is bizonyítja.

4. dia: X. generáció (1965-1979): a hírnöknemzedék, az átmeneti generáció. Kamasz és ifjúkorukban (15-18 éves korban) találkoztak az internettel, munkavégzésüket alapvetően határozza meg a web.

Z. generáció (1996-2009): ez a nemzedék soha nem élt olyan társadalomban, ahol nem volt internet. Ide sorolhatóak a mobiltelefonok is.

Én (Y) a szüleim(X) és az öcsém (Z) közötti átmenetet képezem, minden értelemben. Kommunikációs és technológiai szinten is. Én segítek nekik áthidalni a generációs különbségeket, és én mindig megértő vagyok mindkét fél irányában. És igen, persze-persze természetesen különbözünk a minőségi eszközhasználat terén is. De ami ennél szembetűnőbb és ismét ellentmond a digitális nemzedékelméleteknek az, hogy a húgom is, aki ’91-es és hiába fiatalabb mint én nem kedveli pl. a netbankolást és a felvi-re sem neten jelentkezett. Az előző diám kapcsán említett példámmal ellentétben itt kitűnik a szociális háttér meghatározó szerepe, mert míg én édesapámmal nőttem fel, addig ő édesanyámnál, a nagyszülőkkel él. Így a nagyszüleink internettel szemben támasztott ellenérzéseit a húgom is átvette, ás tudat alatt ugyan úgy reagál bizonyos újításokra, ahogy a nagyszüleink.

5. dia: Digitális bennszülöttek és bevándorlók

Digitális bevándorlók
Digitális bennszülöttek
Ingerfelvétel
korlátozott számú forrás, lineáris, kötött útvonal
számos forrás, hiperlinkek, véletlenszerű felfedezés
Ingerfeldolgozás
kontextusba helyezés
hiányos fogalmi keret
Figyelem
koncentrált, fókuszált
sokcsatornás, megosztott, multitasking
Érzelmek kezelése
frusztrációtűrés
érzelmi inkontinencia
Időkezelés
minden esetre szeretnek felkészülni, képesek a késleltetésre
éppen időben elkészülni, de megerősítéseket azonnal kapni
Nyelvhasználat
megformált
szlengszerű, szituatív
Hálózat
kevés erős kapcsolat
több gyenge kapcsolat
Tanulás
fáradságos
folyamatba ágyazott, természetes
Tudás
lexikális és ünnepnapi tudás
azonnal hasznosítható, szórakoztató
Tekintélyhez való viszony
tiszteletadás
médiasztárok, celebek

Én valahogy a kettő között érzem magamat. Pontosan azért, mert nem a születésünk évszáma határozza meg, hogy mennyire tudunk használni egy bizonyos web-es alkalmazást, programot, hanem az, hogy mennyit gyakoroltuk, milyen gyakran használjuk azt az adott rendszert.

6. dia: Digitális nemzedék sajátosságai
Véleményem szerint a felsoroltak többnyire inkább életkori sajátosságok, mint sem a digitális nemzedék kizárólagos jellemzői (pl. türelmetlenség, másfajta nyelvhasználat, tekintélyhez való viszony).

7. dia: A nemzedékelméletek megkérdőjelezése
Erre élő példa én és az öcsém vagyunk, 10 év korkülönbség van közöttünk.
Ő az un. "Z", én pedig "Y" generáció.
Ő szinte "bele született" az internet, a facebook és érintőképernyős eszközök világába, de hiába tudta már 1 évesen, hogy hogyan kell bekapcsolni a számítógépet, amikor mindezeket nem képes tudatosan használni.

8. dia:
Mint ahogyan az előző példáim is mutatták, egyet értek azzal, hogy minden tanulható és mindenki válhat "beavatottá", ha elég időd fordít arra, hogy megtanulja használni az adott eszközt, alkalmazást, stb.

Ami pedig ennél is fontosabb, hogy ez az eszközhasználati kultúra segítheti az andragógusok munkáját is.


Az órán elhangzott kérdések és arra adott válaszaim:

Tamtamdoo: szóval nem értesz egyet a csoportosítással, ami kizárólag az életkor alapján kategorizálja a fiatalokat.
Válasz: Igen, valóban nem értek egyet vele.

Sum Anachen: Presztízskérdés a 21. században az internet használat?
Válasz: Igen szerintem igen is presztízskérdés. Ha neten olvasod pl. a híreket szélesebb körben tudsz tájékozódni a hírekről, mint hogyha csak megnéznéd a híradót. Továbbá így naprakészebb lehetsz a munkahelyeden, tárgyalásokon, stb.

Krisztab: hogyan bontanád akkor szét az Y generációt?
Válasz: Ez egy nehéz kérdés. Én biztosan kisebb intervallumokat adnék meg, úgy kb. 5 évenkénti váltást tartok megfelelőnek.

Sum Anachen: nagyjából szerintem az internet használata olyan mint egy napilap megvétele.
Válasz: Igen egyet értek veled.

Tamtamdoo: az internet használata szerintem a fejlett világban presztízskérdés, amúgy nem neveznék digitális analfabétának egy olyan fiatalt, aki Ghánában, vagy Észak-Koreában még csak nem is digitális bevándorló, mert nem ismeri ezt a technológiát.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése