2013. március 19., kedd

Széttartó digitális nemzedék

A digitális nemzedékelméletek témában tartott virtuális csoportfoglalkozáson a széttartó digitális nemzedékekről adtam elő prezentációt.



A teljesség igénye nélkül néhány főbb pontban összefoglalva az alábbiakról beszéltem:
A nemzedék szociológiai fogalom. Egy adott korban született, adott társadalomban felnövők generációja, akik hasonló tapasztalatokkal rendelkeznek. Ebből nem következik, hogy ők egy csoportot alkotnak, és nem biztos, hogy lesz közös identitásuk. A digitális nemzedéknek nincsen közös tapasztalata, így nincs összetartás sem. A kifejezés divatos, úgy mint a spekulatív elméletek digitális bennszülött és digitális bevándorló elnevezései, amelyek beépültek a köztudatba.
A nemzedékelméletek skatulyáznak, de nem tudjuk, melyikbe is tartozunk, és nincs meg a közös múlt. Más a szociális hátterünk, nagyok lehetnek az iskolai különbségek. A generációs elméletek korszakai élesen elhatárolódnak egymástól, de egy-egy korszak túl hosszú. Y-generáció elején születettként tudom, hogy munka- és élettapasztalatom nem lehet egyenlő a generáció végén született nemezedéktársammal, hiszen lehet, hogy ő még nem is lépett ki a munkaerőpiacra.
A digitális kompetenciák fejlesztésénél fontos, hogy a képességek mellé digitális műveltség is tartozzon, egyébként a kompetencia nem hasznosul. Az iskolában az informatikát hasznos tárggyá lehet alakítani, ha nem kényszeresen műszaki ismereteket, elméleti modelleket, hanem használható tudást adunk át, melyet már kisiskolás korban el kell kezdeni, hogy a digitális műveltség kialakulhasson.
Felnőtteknél elutasítás tapasztalható a digitális technológiákkal szemben, mivel fenyegetve érzik magukat a technika szélesedésétől, amely beférkőzik otthonaikba, de számukra problémát okoz. Nem tudják kezelni az új mobiltelefonokat, tartanak az internetbanktól, pedig az online ügyintézés minden területen elterjedőben van. A digitális kompetenciák fejlesztésében nagyobb szerepet kellene vállalniuk az oktatási intézményeknek, a művelődési házaknak, könyvtáraknak, ugyanakkor az eszközhasználóknak nagyobb nyitottsággal kellene a világ felé fordulniuk.

A hozzám érkező kérdések és válaszaim:  
Sum Anachen: Mi szerinted a alapvető digitális kompetencia? Mitől válik valaki kompetensé a digitális világban?
 Alapvető digitális kompetencia az eszközök használatának képessége, amely megfelelő digitális műveltséggel társul.
Tamtamdoo: miért az online ismeretek elsajátítása kap hangsúlyt az egyéb, technológiai fejlesztések ismeretével szemben?
Mert a tanárok általában csak az online ismeretek birtokában vannak, így azt is tudják átadni, és leragadnak a témával kapcsolatban. Az oktatás folyamatában a technológiai újításokkal kapcsolatban többnyire nem tágítják a nézeteket, csak ritka esetben.  
Krisztab: Hogyan fejlesztenéd a digitális kompetenciákat?
Már kisiskolás korban fejleszteném, hogy kialakuljon a már említett digitális műveltség. Nem műszaki ismereteket erőltetnék a tanítás során, hiszen a testnevelést sem lehet megszerettetni kötelező kötélmászással és gerendázással. Mindenképpen használható tudás átadását tartom fontosnak. Általános iskolában rajzolni tanulhatnának az alsósok, középiskolában pedig emailen küldenék el otthoni dolgozatukat.
nagykalina: nincsenek éles határok, bizonyára Te is érzed minden területen az infotechnológiában. Ugyanúgy megtanulsz mindent, mint a későbbi generációk. Éreztél bármilyen hátrányt, amiért később vagy késve tanultál meg?
 Igen, a kurzussal kapcsolatban ugyanúgy újra kell kezdenem a tanulást, ahogyan másnak meg kell tanulnia a szövegszerkesztést Word-ben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése