Digitális nemzedékelméletek, avagy ki a bennszülött?
Az előadás kapcsán elhangzott kérdések és válaszok:
1. Mi lesz azzal a gyerekkel, akit nem engednek tv elé vagy gép elé 12-14 éves korig?
Azt gondolom, hogy a teljes
megvonás nem szolgálja a gyermek érdekeit. Fontos, hogyan, milyen mértékben,
milyen tartalmakat engedélyezünk a gyereknek megtekinteni. A kérdésre
válaszolva az a gyerek, aki 12-14 éves koráig egyáltalán néz TV-t és nem
használ számítógépet mindenképp hátrányos helyzetbe kerül a digitális eszközök
felhasználóival szemben, hiszen kevesebb információhoz jutott hozzá, melyet többletmunkával
kell bepótolni, ha szüksége van rá.
2. Nem tudatos felnőtt felhasználókat hogy nevelnéd át művelt, tudatos felhasználóvá?
Ez mindenképp függ attól, hogy a
nem tudatos felhasználónak milyen az attitűdje. Ha ő maga szeretné ezt, akkor mindenképp
formális és non-formális szinten egyaránt.
3. Véleményed szerint a tudatos
eszközhasználat megtanítása működhet motiváció nélkül is?
Azt gondolom, hogy a jó oktatás
alapja a motiváció, mert így hatékony. Tehát motiváció nélkül úgy érzem, nincs értelme.
4. Milyen társadalom kirekesztő példái
vannak a digitális analfabétizmusnak? Létezik vajon már ilyen fogalom is?
Igen létezik a digitális
analfabétizmus mint fogalom. (Az a személy, aki műszaki/digitális gépek
használatára alkalmatlan.) Társadalmi kirekesztésre példa: a gyerek nem néz
tévét, így nem ismeri a TV-ben látható mese szereplőket, ezáltal nem tud részt
venni a többi gyerekkel a szerepjátékban.(élő példa)
5. Hogyan lehet a tudatos felhasználást
tanítani?
Véleményem szerint már gyerekkorban az elsődleges szocializáció során el kell kezdeni a
szülőknek/nevelőknek megmutatni, hogy hogyan és mire kell használni ezeket az
eszközöket. Az iskolában is fontos lenne a tudatos felhasználás tanítása,
például háztartástan és/vagy technika órán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése