Közös tudásalkotás és a kognitív
kapacitás jóindulatú rablása, avagy miért is nem teszünk bele a közösbe és
miért egyszerűbb másoktól beszerezni az információt?
A február
20-án rögzített az Információs
társadalom és oktatás, az oktatási kultúra változása
című órai felvétel hallgatása közben több elhangzott téma is felkeltette
az érdeklődésemet, most azonban csak a számomra két legérdekesebb témát
ragadnám ki ezek közül. Blogbejegyzésem címe egyértelműen megvilágítja, mely
kérdéskörök foglalkoztatnak.
Közösségi tudásalkotás – közös tudásépítés
Ezen
gondolkodásmód kialakításában nagy szerepe lehetne az oktatásnak, mint ahogy
Arató Ferenc és Varga Aranka is írja az Együtt-tanulók kézikönyve című
munkájukban: „Ha minden gyerek folyamatosan gyakorolhatja magát a passzív
hallgatásnál sokszínűbb, az értelmi-gondolkodási sémákat működtető tanulási
formákban, akkor valóban egyenlő
részvételről beszélhetünk a tudáselsajátítás folyamatában. Ez nem azt
jelenti, hogy mindenki ugyanazt teszi hozzá, hanem azt, hogy mindenki egyenlő eséllyel –
képességeinek, a tudásszerzés folyamatában betöltött helyének megfelelően – járul hozzá a közös tudás megalkotásához.”
(ARATÓ-VARGA, 2008, 23. o.) Tehát fontos, hogy interaktívan, gondolkodva
tanuljunk és képességeinkhez mérten tudjunk ezen tudáshoz hozzátenni. Bár itt
nem kap szerepet, de a tudás nem elegendő, megfelelő motiváció is szükséges hozzá.
Ezen tényezők felépítése után az emberi gondolkodás e tekintetben átalakulhat
és szerintem szükséges is, hogy átalakuljon. A közös tudásalkotás a társadalmat
segítő, előrevivő hajtóerő lehet, hiszen az információ meghatározó szerepet
tölt be manapság.
Az információ
fontosságát, mi sem mutatja jobban, mint hogy kialakult az információs társadalom jelensége. Számos definíció létezik a jelenség
meghatározására, melyek közül a következőket választottam: „Olyan új típusú társadalom, melyben az információs és
telekommunikációs technológiák globális elterjedésének segítségével az
emberiségnek új típusú életvitelre, magasabb minőségű életre, munkavégzésre,
társadalomban betöltött szerepre van lehetősége”. (Z. KARVALICS LÁSZLÓ
idézi Murányi Béla, 2007, 34. o.)
Az órai anyag
kapcsán elhangzott, hogy a plágium ellen a legegyszerűbb védekezés, ha az ember
mindenkivel megosztja saját szellemi termékét. Ezzel a személettel egyet kell
értenem, mivel ha az ember több információs csatornán teszik közzé alkotását,
akkor ezzel saját magát is védi. Azaz az emberek közvetlenül az alkotótól
értesülnek az információról. Ezen gondolkodásmód megszületésének ellenére mégis
miért fordul elő, hogy napjainkban információkat tartanak vissza?
Továbbá felmerült
bennem a kérdés, hogy a nyomtatott dokumentumokat miért nem terjesztik
teljesebb körben ingyenesen például az interneten? Gondolok itt arra, hogy
amennyiben a nyomtatott formátumban megjelenő információkhoz (vagy a szóban
elhangzókhoz), ne csak az a kör jusson hozzá, mely megvásárolja a könyvet (vagy
részt vesz az előadáson). Jó lenne, ha ezen információk szélesebb körben
szabadabban, bárki számára elérhetővé válnánk. Természetesen felvetődik a
kérdés, hogy mi a fontosabb az információ eladásából vagy az információ
megosztásából származó haszon?
Miért nem teszünk be mi is a közösbe?
Mint ahogyan
korábban is utaltam rá ez a fajta negatív hozzáállás arra a gondolkodásmódra is
visszavezethető, hogy ha megszerzünk valamit, azt ne adjuk oda vagy legalább is,
egyszerűen ne adjuk oda másoknak. A másik, hogy az információ mindig több mint
az erre fordítható idő, tehát az információgazdálkodás igen fontos, ahogy az az
előadáson is elhangzott. Úgy vélem az embereknek először el kellene kezdeniük
tudatosan gondolkodni ennek felhasználásról, mivel az információ áradatban aktív
részvétellel időt és energiát spórolhatunk meg. Mindehhez
segítséget nyújthatna az információfogyasztás és időgazdálkodás
gondolkodásmódjának kialakítása, alkalmazása, hasonlóképpen a közös
tudásalkotás gondolkodásmódjának kialakításához.
Nagy kérdés,
hogy ha az emberek tudnák vagy tudják, hogy mi az a közös tudásalkotás, akkor miért
nem vesznek részt benne aktívan? Itt bizonyára több tényező is szerepet játszhat
az említetteken kívül, de most csak kettőt emelnék ki: az idő és motiváció
hiányt.
Lássuk először,
hogy hogyan gondolkodnak a közös tudásalkotást illetően. Ennek érdekében megkérdeztem
néhány ismerősömet, hogy mit gondol a közös tudásalkotásról és, hogy ő milyen
részt vállal ebből. A következő válaszokat kaptam (4 megkérdezett, 44-63 év
között):
-
„Mi az? Ez egy jó dolog csak korosztály és
környezet függő is lehet. Munkahelyemen használom.”
-
„Pontosan mire gondolsz? Fontos, hogy lehessen
kérdezni, a véleményeket lehessen csoportosítani és lehessen hozzá megbízható
szakirodalmat csatolni. Fontos, hogy azonos csoportok vezetővel képezzenek
közös tudást. Ha sok embernek ártalmas a negatív információ, akkor megosztom az
információt, bármilyen területről legyen szó.”- „Azt gondolom, hogy a polihisztorok kora lejárt. Igen keveset.”
- „Jó dolognak tartom, de ki felügyeli ezt? Nem szoktam, inkább csak felhasználom a tudását.”
Miért fordítanánk erre több időt? Hol van a motivációs tényező?
Azok az
emberek, akik a szükségesnél több időt tudnak és szeretnek is tölteni az
internet világában, nem biztos, hogy tájékozottak a közös tudásalkotás
tekintetében vagy, hogy egyáltalán motiváltak a közösségi tudásalkotásban,
illetve, ha motiváltak is egyáltalán képesek-e olyan fajta tudást hozzáadni a
közöshöz, mely a közösség érdekét szolgálja. Ki az, aki ezt mérlegeli? Honnan
tudjuk, hogy minden információ megosztás a közösség érdekében történik?
Az embereken eluralkodó passzív szemlélet sem
segíti mindezt: „Mért tegyek be valamit a közösbe? Egyáltalán nem érdekel a
közös, csak a saját egyéni boldogulásom.” (Ollé János)
Ilyen attitűdű embereket igen nehéz megfelelően
motiválni, de azt hiszem nem lehetetlen. Azonban ehhez is idő és energia
befektetés szükséges.
Összességében véleményem szerint az emberek
többsége azt sem tudja, hogy mi az a közös tudásalkotás, hogyan kellene ezzel
élni és miért érdemes ebbe energiát, időt fektetni. A konstruktív együttműködő
tudástermelés és előállítás, pedig csak ezen ismeretek terjesztése után
kezdődhetne meg hatékonyan.
Kognitív kapacitás jóindulatú rablása
Meglátásom
szerint, csak akkor lehetne egy helyzetről eldönteni, hogy az „kognitív
kapacitás jóindulatú rablásának”, amennyiben az információt kérő személy
korábban a probléma megoldásához megkapta a megfelelő információt az információ
megszerzésének módszertanáról és azt alkalmazni is tudja. „Ne halat adjunk,
tanítsuk meg halászni.” Ahogy az idézet is mutatja fontos, hogy az információkeresés
módszertanára rávezessük az embereket, mert ez sajnos még mindig nem az
alapműveltség része. (Ezt számos esetben tapasztalom a munkahelyemen is, de
minden esetben először meg szoktam mutatni a megoldás menetét vagy rávezetem a
kollégát, a következő hasonló megoldást igénylő probléma esetén pedig nem
hagyom, hogy az időmet rabolják, hanem megkérem őket, hogy a már korábban
alkalmazott, bemutatott megoldási séma mentén próbálja meg egyénileg.) Amennyiben
ezen információk birtokában is segítséget kér tőlünk valaki, akkor azt nevezném
kognitív kapacitásrablásnak. Kérés, hogy ha a személy nem tudatosan akarja
rabolni az időnket (bár minden kérdésfeltevéssel ezt teszik társaink), akkor is
annak minősül-e? Ha meg nem válaszolunk a kérdésre, akkor nem osztjuk meg a
birtokunkban lévő információt, tehát nem a tudásmegosztó társadalommal szemben
támasztott elvárásoknak felelünk meg!
Megpróbáltam
egy kicsit a saját szemszögemből boncolgatni a témákat és közben több kérdés is
felmerül bennem. Ha olvasás közben bennetek is felmerült néhány, akkor ne
habozzatok, osszátok meg velem!
Irodalomjegyzék
·
Z.
Karvalics László (2007): Információs társadalom – mi az? Egy kifejezés
jelentése, története és fogalomkörnyezete in Pintér Róbert (szerk.): Az
információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig tankönyv, Gondolat
Kiadó, Budapest · Arató Ferenc –Varga Aranka (2008): Együtt-tanulók kézikönyve. Bevezetés a kooperatív tanulásszervezés rejtelmeibe. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest
· Ollé János: Információs társadalom és oktatás, az oktatási kultúra változása, http://www.youtube.com/watch?v=SyMt2Q38jt8 2013.02.20.
· 1. kép: http://ovka.hu/ 2013.03.10 18:36
·
2. kép: http://agumi.blog.hu/2009/02/03/hogy_lett_ez_az_informacios_tarsadalom
2013. március 10. 20:23
·
3. kép:
http://www.google.hu/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=YQilMeXfM3YTkM&tbnid=xGpK1iUnn0E12M:&ved=&url=http%3A%2F%2Fegyuttajovonkert.network.hu%2F&ei=7to8UYGxOOn-4QTflIDoDA&psig=AFQjCNHDiwvdZlZCuHmQyNEVAYZWo_DzsA&ust=1363029103324928
2013. március 10. 20:16
·
4. kép: http://www.sikerado.hu/tudomany/2013/02/26/Elerheto_a_tudas 2013.03.19. 19:00
·
5. kép: http://szolnokinaplo.hu/2011/09/03/elfogtak-a-taska-tolvajt/
2013.03.19 19:05
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése