2013. március 20., szerda

Digitális nemzedékek

https://docs.google.com/presentation/d/1MnGH2MXO9IlIOxShtAGN83yHZpO2yVbEGR26WFr6v_I/edit#slide=id.p

Előadásomban arra igyekeztem rávilágítani, hogy ha abból indulunk ki, hogy a digitális nemzedékek két véglete a digitális bennszülött és a digitális bevándorló - annak ismeretében, hogy melyik fogalom hogyan definiálható - mégsem tudjuk egyértelműen eldönteni, hogy ki melyik csoportba sorolható. Túllépve azon a tényen, hogy a digitális bennszülöttből egyszer digitális bevándorló válik a gyors technológiai fejlődés miatt, nézeteim szerint akadnak olyan egyének, családok, csoportok, akik kivételt képeznek mindkét csoportból. Két nagy csoportra osztottam ezen egyéneket: az elsőbe sorolom azokat, akik tudatosan ellentmondanak a modern kor vívmányainak ("lemaradók", és a második csoportba azokat, akik nem szándékosan, bár mégis kimaradhatnak a számítástechnikai eszközök és az információáramlás sorából a szociális különbségek miatt.

 A előadáson elhangzott kérdések: 

 "Hogyan motiválnám a "lemaradókat?"

Eddigi tapasztalataim alapján azok, akik tudatosan ellentmondanak a modern kor vívmányainak, abban az esetben változtattak álláspontjukon, ha meglévő munkájukhoz feltétlenül szükséges volt megtanulni használni a számítógépet, vagy abban az esetben, ha könnyebbé vált ezáltal egy új állást találni, vagy bizonyos betegségek gyógymódját, kezelését megtalálni az interneten. Ezen felül azok számára, akik nincsenek érintve ilyen jellegű problémák megoldásában, a figyelmet és kíváncsiságot felkeltő előadásokat, foglalkozásokat, bemutatókat lenne érdemes szervezni, és bemutatni, hogy mennyivel gyorsabban és egyszerűbben lehet a mindennapi életet megszervezni, ha tudatosan használjuk a számítástechnikai eszközöket.

 "Hogyan lehet a szociális hátrányokat leküzdeni egy vegyes tanulócsoportban?"

Teljesen leküzdeni valószínűleg nem lehet, de normalizálni igen. Ha a tanulóknak otthon nincs lehetőségük tájékozódni az interneten, ki lehetne küszöbölni a különbségeket, ha az adott településen több helyen lenne internetezési lehetőség. A művelődési házak és könyvtárak számítógépezési lehetőségein felül az iskolákban lehetne erre a célra tanulószobát kialakítani korszerű számítógépekkel, szakköröket, foglalkozásokat, klubokat szervezni e köré, ahol a tanárok mellett a tanulók is taníthatnák egymást, tanulhatnának egymástól.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése