2013. április 19., péntek

Kapcsolati teljesítőképesség


Digitális hozzáférés, digitális műveltség, médiaműveltség
2013.04.07.

Second Life – virtuális csoportfoglalkozás – kérdőív

A csoport tagjai: Pákáné Szarka Magdolna, Öregdi Izabella Eszter

Témakör: kapcsolati teljesítőképesség



A Second Life óra kezdetén csoportokat alakítottunk a következő témák köré szerveződve:

  1.  időgazdálkodás  
  2.   kapcsolati teljesítőképesség
  3.   offline és online kultúra viszonya.
A témakörökkel kapcsolatos feladatok ismertetése után a kialakult csoportokban elkezdtünk interjúkérdéseket kidolgozni. Ezt követően a Virtuális Aulába visszatérve, a másik két csoport számára fel kellett tennünk kérdéseinket.
További feladatunk az volt, hogy a kapcsolati teljesítőképességre vonatkozóan készítsünk el egy rövid kérdőívet, amit a közös facebook csoportunkban kellett megosztanunk. A facebook csoport tagjait megkértük arra, hogy vegyenek részt a felmérésben. 20 fő vállalkozott arra, hogy kitölti a hét kérdésből álló kérdőívet- ezzel segítve munkánkat.
A beérkezett válaszok alapján blogbejegyzésünkben összegezzük a kérdőíves felmérés eredményeit.

A kapcsolati teljesítőképesség mérésére az online előadás alkalmával a következő szempontokról hallhattunk:

  • Hány ember hívja fel Önt egy átlagos hétköznap?
  • Hány embert hív fel Ön egy átlagos hétköznap?
  •   Hány e-mailt kap átlagosan egy nap?
  •  Hány e-mailt küld átlagosan egy nap?
  •  Hány telefonszám van mobilkészüléke memóriájában?
  •  Hány e-mailcím van gépe memóriájában?
Rövid kérdőíves kutatásunkhoz a fent említett szempontok egy részét használtuk fel, illetve néhány kiegészítéssel is éltünk.

Kérdőívünk a következő hét kérdést tartalmazta:


  1.  Hány ember hívja fel Önt mobilon egy átlagos hétköznap?
  2. Hány e-mailt kap Ön egy átlagos hétköznap?
  3.  Hány közösségi oldalon van jelen?
  4.  Mely oldalakon, milyen hírcsatornákat szokott olvasni? Kérem, sorolja fel őket!
  5.  Milyen gyakorisággal szokta a fenti hírcsatornákat figyelemmel kísérni?
  6.   Szokott-e blogbejegyzést kommentelni?
  7. Használ-e eseménymeghívót?



A beérkezett válaszok összegzése


1.      Hány ember hívja fel Önt mobilon egy átlagos hétköznap?






A kérdőívet kitöltök közel fele (45%) egy átlagos hétköznap folyamán 3-5 telefonhívást kap, 30%-át naponta legfeljebb két alkalommal hívják fel. A megkérdezettek 15%-a 6-10 telefonhívást kap, és 10%-uk pedig 10-nél is többet.



2.      Hány e-mailt kap Ön egy átlagos hétköznap?

1-5 5%
5-10 35%
10-15 30%
15-20 0%
20-nál több 30%

Az e-mailek számát tekintve a különbség sokkal szembetűnőbb, mint a telefonhívások száma. A megkérdezettek 30%-a egy átlagos hétköznap során 20-nál is több e-mailben történő megkeresést kap! A megkérdezettek 65%-a átlagosan 5-15 elektronikus üzenetet kap.




3.      Hány közösségi oldalon van jelen?






A megkérdezettek 80%-a maximum 3 közösségi oldalon van jelen, 20%-a akár 6 közösségi oldalon is regisztrálva van, és nem volt olyan személy, aki 6-nál több oldalon is megfordult volna.

4.      Mely oldalakon, milyen hírcsatornákat szokott olvasni? Kérem, sorolja fel őket!

Facebookon belájkolt oldalak; twitteren megjelenő szakmai cikkek; nive.hu; ofi.hu; elte.hu; nefmi.gov.hu; feflearning.hu, index; velvet; blogok; Startlap; HVG; Origo; Life.hu; napi gazdaság; életmódindex; hír24; monokli.hu; kezdo5.hu; newsfeed; Complex; sff.hu.

A felsorolásban a leggyakrabban említett hírcsatornákat összegeztük. A paletta igen változatos, hiszen a hétköznapi hírek olvasása mellett a felmérésben résztvevők számos szakmai kérdésekkel foglalkozó hírforrásokat, hírcsatornákat is látogatnak.

5.      Milyen gyakorisággal szokta a fenti hírcsatornákat figyelemmel kísérni?




A felsorolt hírcsatornákat a megkérdezettek harmada naponta egy alkalommal kíséri figyelemmel, egy negyede naponta többször is, a maradék 40% pedig néhány naponta, vagy hetente látogatja a fent említett oldalakat.

6.      Szokott-e blogbejegyzést kommentelni?





A blogbejegyzések követésére, reagálására vonatkozó kérdésünkre a megkérdezettek fele azt nyilatkozta, hogy csupán ritkán reagál rájuk, a negyede egyáltalán nem vesz részt ilyen tevékenységben. A kitöltők 15%-a ebben a félévben, tantárgyunkhoz kapcsolódóan követi és reagál a bejegyzésekre és a jövőben a megkérdezettek 10%-a tervezi, hogy részt fog venni ebben.


7.      Használ-e eseménymeghívót?






Az eseménymeghívó használatának a tekintetében kiegyenlített arányt kaptunk. 40-40%-os az eloszlás azok között, akik használnak, illetve akik nem, a maradék 20% pedig még nem használt, azonban a jövőben élne a lehetőséggel.



Összegzés


A kapcsolati teljesítőképességet mértük kérdőívünkkel és a fentiekben diagram segítségével szemléltettük a válaszok megoszlását. A napi telefonhívások gyakoriságát mérő kérdésnél a válaszolók 45%-a a napi 3-5 telefonhívást jelölte meg. Ehhez az adathoz ha még hozzávesszük a napi 2 telefonhívást, ami a válaszadók 30%-át jelenti, akkor megállapíthatjuk, hogy a többség átlagosan napi 3 telefonhívást kap. A beérkezett e-mailek átlaga a válaszolók körében napi 15 e-mailt jelent. Érdekes, hogy 30% -a a válaszadóknak több, mint 20 e-mailt kap naponta. Ha az internetes, késleltetett kommunikáció ezen  formáját helyezzük előtérbe, bizony rövid időn belül eláraszthatnak bennünket az elektronikus üzenetek, melyek olykor a hasznos információk elsikkadásához vezethet, sőt időhiányban, vagy a digitális hozzáférés korlátai miatt az e-mailben küldött információk könnyen idejétmúlttá válhatnak. Nagyon meg kell tehát gondolnunk, hogy mikor használjuk ezt az eszközt.
A következő kérdésünk arra vonatkozott, hogy hány közösségi oldalon vannak jelen csoporttársaink. A válasz egyértelmű, és szignifikáns lett, hisz 80%-uk azt válaszolta, hogy legfeljebb 3 közösségi oldal tagja. Ez a minta, szerintem kivetíthető az internetezők nagyobb körére is, tehát tükrözi az aktív felhasználók közösségi oldalon való részvételét. A következő online hírcsatornákat - Facebookon belájkolt oldalak; twitteren megjelenő szakmai cikkek; nive.hu; ofi.hu; elte.hu; nefmi.gov.hu; feflearning.hu, index; velvet; blogok; Startlap; HVG; Origo; Life.hu; napi gazdaság; életmódindex; hír24; monokli.hu; kezdo5.hu; newsfeed; Complex; sff.hu.- naponta, vagy naponta több alkalommal látogatja a válaszadók többsége összesen 60%-uk. A válaszadók csak mostanában írnak blogbejegyzésekhez kommenteket, 65% válaszolta ezt, 25% egyáltalán nem ír kommentet, a maradék tíz százalék a jövőben tervezi ezt a fajta internetes kommunikációs formát. Nagyon érdekesen alakult az eseményhívó használatát vizsgáló kérdésünkre adott válaszok megoszlása. Az igen és a nem válasz is 40% lett, a maradék 20% a jövőben tervezi az eseményhívó szolgáltatást.
A válaszokat átvizsgálva, rendszerezve úgy gondoljuk, hogy teljesen hű képet adnak egyes esetekben akár az internetet aktívan használók körére nézve is a kapcsolati teljesítőképességről, kapcsolattartási szokásainkról, információszerzéseinkről, és információközléseinkről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése